21 Ekim 2009





Nefes !


Geçen gün friendfeed'de 'Şoven olmayan bir film, şovenistler tarafından, şoven duygularla algılanabilir mi acep?' diye sormuştum. Sonunda Nefes 'Vatan Sağolsun' filmini izledik Nakhar ile.

Full Metal Jacket'i izlemediğim için ne kadar onun çakması bilemeyeceğim ama en başta bu film ırkçılar tarafından başka duygularla izlenebilirse de ırkçı bir film değil.

Çekimler ve oyunculuk bizim filmlerimizde alışık olmadığımız kadar iyi ve özenli. Film bir gerçeği gösteriyor, bunun nedenini, niçinini fazla sorgulamıyor ki bir sanat eseri sadece bir olayın, bir (grup) insanın yaşadıklarının vahametine odaklanabilir, bunu iyi yapabildiği sürece buna hakkı var.








Genç bir yönetmenin (Levent Semerci) ilk filmi olarak çok başarılı. Filme ekleyeceği bir 10-15 dk daha süre ile filmde konusu geçen askerlerin ailelerinin ölüm haberlerini alma sahnelerini de verse (filmde sadece bir askerin veriliyor) seyirciyi kafadan kopartırdı ki Türk insanı sinemada ya ağlamak ister ya da gülmek.

Yönetmen, şehitlerin kanını gişede paraya çevirdi, duygu sömürüsü yaptı denmesinden özellikle kaçınmış olmalı.

Filmin fragmanları ve afişi oldukça kötü, ayrıca filmin ismine eklenmiş 'vatan sağolsun' lafı çok hamasi. Ben esas, o bölgede zor koşullarda askerlik yapmış, çatışmalara katılmış askerlerin film hakkında yorumlarını merak ediyorum.


11 yorum:

zvzek dedi ki...

filmi seyretmedim ama şunu diyebilirim ki..
hehee yok ya o kadar da bunamadım.
ıssız adamı bile yeni seyrettim.
bence o adam gay ama farkında değil.
:)

Junior dedi ki...

Filmi henüz izleyemedim ancak filmin şovenist taraflarca ballandırıldığına şahit oldum açıkcası. Bana kalırsa bir sinema filmi her şeyden önce sinema niteliği taşımasıdır ki bunu türkiyede çekilen filmlerin pek azı tazşıyor sanırım.

gaykedi dedi ki...

zvzek
bir izle derim, ısız adam deyince Oray'ı anmadan olmaz :p

http://www.aksam.com.tr/2009/03/12/yazar/5708/aksam/yazi.html

__________________

junior
ah bilmez miyim, forum türü sitelerde coşmuşlar gene, sinemada yanımda oturan kişi de öyleydi :)

kremkaramel dedi ki...

izlemeden yorum yapmak istemiyorum ama bir filmi önyargıyla izlemek sonuçta bir sanat eseri olduğu için büyük haksızlık ve emeğe saygısızlık bırakalım bizi şaşırtsın di mi?

kremkaramel dedi ki...

bu yorumu yayınla diye yazmıyorum sadece ilk 5 yazısını yazmış bir blogger olarak bloguma göz atar mısın diye yazıyorum, uzun süreli sadık izleyicilerindenim

zvzek dedi ki...

gaykedi: Oray ı okudum.
sanırım bu muhabbet vaktiyle bolca dönmüş. Bunu bi tek ben keşfettim diye bolca sevinmiştim halbuki. :)

B.B.B. dedi ki...

İlla bir şeyin çakması diyecekler ya, Full Metal Jacket'e mi benzetmişler bunu da kedicim? Yarısında uyuyarak izlemişler o zaman FMJ'yi... İki filmin ortak noktası "askerlik" temelli olması... Ki asker, her yerde asker... Yapacak bir şey yok...

Bence de ırkçılıkla ilgisi olmayan bir film.

Irkçı olmayacağız diye, tek bir taraf ırkın gönüllü savunucusu haline gelmeyi de anlamak güç ya o da ayrı bir mevzudur, uzun uzun tartışılacak...

"Nefes" üzerinden de gidersek;

Orada 'vatan korusun' diye ölen de biziz; 'gel seni pilot yapalım, iş verelim' diye 'dağa' çıkıp ölen de biziz...

Bu meselede -benim için- tek bir suçlu var; devlet...

"Nefes" türünün iyi bir örneği. İzlenmeli. Eğer her yönden bakmak istiyorsak, objektif olacağız diyorsak izlenmeli...

***

Şu Aktütün Karakolu baskınını anımsarsın mutlaka...

Beş ay önceydi. Eve aldığımız ecnebi marka çamaşır makinesinin kurulumu için benden küçük bir 'oğlan' yolladılardı bize.

Efendi, sessiz, işini ve kendisinden beklenenden fazlasını yapan bir oğlandı.

Feridun sohbeti sever... Konuşturmaya başladı oğlanı. O ketum, hanidiyse susarak yanıtlıyordu Feridun'u...

Laf askerliğe geldi.
"Yaptın mı askerliğini?"
"Yaptım efendim..."
"Oooo hemen... Nerde yaptın bakalım?"
"Aktütün'deydim."
"........"
"........"
"Çatışmada orada mıydın?"
"............evet......."

***

O çocuğun suskunluğu gitmedi günlerce gözümün önünden. Ecnebi makineme her çamaşır atışımda onun o dikilmişçesine kapalı dudakları belirdi önümde.

"Irkçı" olmak başka... "Anlamak" bambaşka...

ஐ : ) STİL DİREKTÖRÜ ( : ஐ dedi ki...

O kadar çok insan bahsetti ki gideceğim, hatta bu aralar haberleri açmaya korkar oldum.

BU KURBAN BAYRAMINDA KURBAN ALMAYALIM, BİRBİRİMİZİ KESELİM!
BU ÜLKEDE YAŞAYAN İNSANLAR NE ZAMAN KOYUN OLMAKTAN VAZGEÇECEKLER BİLEMİYORUM!!!
EDA SUNER

Mia dedi ki...

Ben filmden çok fazla etkilenmedim... Özellikle askerlerin vurulduğu sahne çok çok çok uzamış işin büyüsü kaçmış... ayrıca hiçbir komutanın askerlerini ezerek konuşacağına biz burada vatan kurtarmaya devam edeceğiz siz döndüğünüzde işe yaramaz insanlar olmaya devam edeceksiniz diye sözler sarfettiğine inanmıyorum... Şöylede bir durum var kadınlar ve erkekler farklı açılardan yaklaşıyor filme erkeklerin askerlik günlerini akıllarına getirip filmden daha çok etkilenebileceklerini düşünüyorumm

JustAddWater dedi ki...

Filmi seyrettim, anlatmaya çalıştığı coğrafyada da bir yıldan fazla bulundum. Şu kadarını söyleyebilirim, bazı kısımları fazla dramatize ve gerçekten uzak olsa da film hiç bir filmin çakması değil ve oldukça başarılı.
Özellikle çatışma kısmı çok gerçekçi olmuş.

Başta Mete Horozoğlu olmak üzere oyunculuklar çok başarılı, sadece teröristler fazla besili ve temiz kıyafetli, kızların kaşları alınmış :)

Bu güne kadar izlediğim en başarılı filmlerden biriydi.

Adsız dedi ki...

@justaddwater

Teröristlerin besi durumu hangi kamptan geldiklerine göre değişiyor gerçekte ona fazla takılmamanı öneririm. Ayrıca dağda da gayet besili kalınabilir.