12 Haziran 2009






Cuma !


Bu gün cuma ne yazayım diye düşünürken çocukluk anılarım canlandı gözümde. Arkadaşlarımla mahallede oyun oynarken oyunun tam en eğlenceli ve heyecanlı yerinde, bazı ailelerin çocuğunu zorla cuma namazına gönderdiğini, onların pek belli etmemeye çalışarak ama oflaya puflaya gitmek zorunda kaldıklarını hatırlıyorum.

Gene bu aileler uzun yaz tatillerinde onları kuran kurslarına da gönderirilerdi. Bütün bir sene okuldan bıkan miniklerin bu zorunlu eğitim hiç hoşlarına gitmez, bana ailen seni zorlamıyor mu diye sorarlardı. Yazar Selçuk Erez'in bir anısında okumuştum; Aya Sofya'yı gezerken dostu Costa Carras ona ikinci kattaki galeride, yüzyıllar önce yapılan uzun ve bıktırıcı ayinler sırasında canları sıkılan Bizanslı çocukların mermer parmaklıklara kazıdıkları resimleri göstermiş.

Her dinde çocuklar zorlanıyorlar, beyinleri yıkanmaya çalışılıyor. Keşke tüm dünyada çocuklara zorunlu dinsel eğitim yasaklansa ve 18 yaşına geldiklerinde kendi dinlerini tüm insanlar kendileri seçebilse.



17 yorum:

Bugra dedi ki...

Çok iyi hatırlıyorum, lisede bazı $eyleri idrak edip sorgulamaya ba$ladığımda ilk olarak nüfus kağıdınında yazan Müslüman ibaresini karalamı$tım.. Babam gördüğünde sadece ufak bir tebessüm ile gülmü$tü..

Çocuklar doğar doğmaz müslüman olma zorunluluğundan nefret ediyorum bende. Sadece müslümanlıkta değil, tüm dinlerde hatta..


Aklıma geldi $imdi, sana gelen Adsız bir yorum vardı hatırlarsan.. İsyankar bir mesaj atmı$tı arkada$. Dinimi ya$ayamıyorum, bana göre değil gibisinden..

Ahh, çok yazık.. Çok.

Adsız dedi ki...

Sen sadece dinden bahsetmişsin :)birde şu varki yürek burkuyor; Dersaneden ,özel derslerden bıkan yarışatı misali olan çocuklar evlerinde anne babaları ile beraber kahvaltı yapma özlemi içerisindeler..
Çocuklar çocuk gibi değil artık, o açıdan biz şanslı bir nesildik..

Hera..

noranıngemisi dedi ki...

Gerekli bilginin "zorlanmadan" verilmesinden yanayım, zaten kendi yolunu cizerken din hanesini de " kendin" dolduruyorsun. Ama sen bir seçim yaptığında ailenin ve diğer insanların sana uzaylı gibi bakmayacağı bir ortam keşke olabilse.

Adsız dedi ki...

Çocukluktan belli bir inanç aşılanmalı ki,ergenlik dönemlerinde boşluğa düşmesin...Maneviyat topluma sağlıklı bireyler kazandırmak için gereken en önemli taşlardan,olmazsa olmazlardandır.

gaykedi dedi ki...

bugra
istisnalar kaideyi bozmazsa müslüman, hiristiyan, yahudi çocuk yok dünyada sadece anne babası, müslüman, hiristiyan, yahudi çocuk var.

____________________

hera
tam aynı şey değil ama o da feci bir sorun olmaya başladı özellikle 80 sonrası.

____________________

nora
gerekli bilginin misyonerlik ve propaganda yapmadan verilebilmesi için laiklik ve içeriğin bilimselliği, tarafsızlığı çok önemli kavramlar.

_____________________

adsız
inançtan kastınız nedir? dünyada bir sürü din, her birinde onlarca mezhep, yüzlerce tarikat var, ha "ahlak" derseniz o başka ve ahlağın dine vurgu yapması gerekmiyor, o dinler üzeri bir şey çünkü.

sidik yarıştıran kaplumbağa dedi ki...

ilkokuldayken sokaktaki bir çocuktan duymuştum, o yasadışı kuran kurslarında şunu şunu ezberleyin, ezberlemeyenin eline bilmem kaç sopa vururum şeklinde iğrenç teknikler uygulanıyormuş, kaldıki bi tek müslümanlarda ve hristiyanlarda degil diğer dinlerde de var bu. Yahudilikte özellikle erkek çocuklar küçük yaştan itibaren katı bir dini eğitime maruz bırakılıyor, daha geçende gazetede okudum bebekliğinden beri budist tapınağında yetiştirilen bi çocuk diskoya gidip kızları görünce onu tapınaga kapatanlara lanet etmiş.

Tabi bir diğer rezil olayda sünnet. Neyse yorum yapmayayım bu konuya :P

ertank dedi ki...

dinsel kitaplardaki vahşi, şiddet dolu metinler için:

http://www.boston.com/bostonglobe/ideas/articles/2009/03/08/dark_passages/

bu arada, aklınızda bulunsun, artık kimlik kartınızdaki din hanesini eskisinden çok daha kolay biçimde boş bıraktırabiliyorsunuz. Tek yapacağınız, nüfus idaresi'ne gidip 'böyle olsun istiyorum' demek. eskiden mahkemeye başvurmak gerekiyordu, malum.

benim aklımda boş bıraktyırmak yerine 'pagan', 'agnostik', 'zerdüştçü', 'budist' gibi daha kıllandırıcı şeyler yazdırmak var, ama yer mi bilemem.

*ĞĂŶŶŐŔ* dedi ki...

kardeşimin arkadaşları kuran kursuna giderdi camiye..bir iki gittiler sonra bize gelip müzik açıp göbek atmaya başladılar..kardeşimle döktürüp duruyorlardı..:)anneleri de onları cami de sanıyordu..annem "yazık oluyor bu çocuklara" deyip üzülürdü..

seda dedi ki...

ahlak ne zaman dile geldi?ahlakın boyutunu nerden öğrendin?kadınların etten ibaret olmadıgını hangi ahlak öğretti ya da bildirdi,sence her şey boşlukdan mı?

Alamira dedi ki...

Çocukların isteksizliği konusunda dini eğitimle diğer eğitim türleri arasında bir fark olduğunu sanmıyorum.Çocuklar içinde oyun barındırmayan hiçbir eğitimi sevmez.Gaykedi bu konuda söylediklerine katılmadığım gibi,anlattığın hikayelerden yola çıkarak varmamızı istediğin sonucun doğru olduğunu da sanmıyorum.

gaykedi dedi ki...

kaplumbağa
sünnetin bazı faydalarının yanında çok zararlı yönleri olduğu tüm dünyada tartışılıyor artık, nil gün'ün sünnet hakkında ki o güzel kitabında insanın göz kapağını kesmekle aynı şey olduğu detaylı olarak anlatılıyor.

_______________________

ertank
dinsel kitappların üzerine içerdiği metine göre +10, +15+, +18 yazmakta fayda var yani :))

_______________________

gay-yor
çok komik bir anı, oh maaşallah yandan yandan :p

_______________________

seda
din dile gelirde ahlak gelmez mi? avrupanın en dinsiz ülkesi isveç kadınların meta olarak kullanılmasını en çok sorgulayan ülke değil mi dünyada?

_______________________

alamira
çocuklara yönelik yapılan her dinden misyonerlik çalışmaları için eğlenceli olursa problem yok mu diyorsunuz yani?

sidik yarıştıran kaplumbağa dedi ki...

ahh dimi kedi o kitap harika.. bir Türk'ün böyle kapsamlı bir çalışma hazırlamasına çok sevinmiştim. Asıl sinirlendiğim sünnet faciası değil, müslümanlar veya yahudiler isterlerse kökünden kessin inançlara karışmam ama bir parça çocuga danışılmadan yapılmasını bir türlü anlamıyorum. Şuanda seçme şansım olsa sünneti kesinlikle redderdim, ki böyle bir hakkımın olmaması çok üzücü.

gaykedi dedi ki...

kaplumbağa
bir karı koca boşanınca, çocuğunu sünnet ettirmek isteyen baba ve buna karşı çıkan anne mahkemelik olmuştu sanırım izmir'de, mahkeme anneyi haklı bulmuş, ve 18 yaşına gelince buna çocuğun karar vermesine hükmetmişti ki en doğrusu budur :)

Adsız dedi ki...

Ich könnte kotzen wenn ich nur eure Kommentare leseeee!!!!!!!!!
Babbelt hier voll den Blödsinn!

Okuduklarima inananmiyorum. Ve kendimi nasil ifade edecegimi bilmiyorum. Artik bir sekilde, kendi fikirlerimi yazmaya calisacagim. Müslümanliga takmis gidiyorsunuz. Saygili olun biraz. Size dini bir egitim verilmemiski halinizden yorumlarinizdan belli. Müslüman olmak cocugunu camiye göndermek cok kötü biseymis gibi!
Ben almanyada yasiyorum burda dogdum burda büyüdüm. Eczane Teknisyeniyim. Ve küccükende camiye gittim hemde seve seve... Abim ( Mühendis )onunla beraber giderdik, daha dogrusu babam arabayla bizi götür ve tekrar alirdi. O zahmette giriyordu en azindan, peki sizin aileleriniz sizin icin ne yapti? Din egitim acisindan??? Eh bu durumlariniza sasirmamak lazim, degilmi?! Demekki düsündügünüz gibi geri zekali, zavvali, cahil degilmis camiye gidenler!!!!!!
Ben cocugumun 18 yasina gelmesini beklemeyecegim, cünki yazdiklariniz cok sacma. Ben bana düsen görevimi yaparim, fakat o gerekli bir sekilde yasarmi ve uygularmi o ona kalmis bisey!
Sunuda eklemeyelim "agac yasken egilir"!

Hatice Ünal

gaykedi dedi ki...

hatice hanım; saç telinin günah olduğunu öğretmeyen, yobaz olmayan bir dinsel eğitim almışsınızdır umarım, çünkü almanya'nın yobaz türklerinin şöhreti ta buralara kadar geliyor.

Nickfallin dedi ki...

Burada problem, küçükten başlayıp beyni yıkanmasa muhtemelen 18 yaşına girdiğinde kimsenin semavi dine kaymayacak olması. Zaten dini pratiğe bu yüzden zorluyorlar ya...

http://sozluk.sourtimes.org/show.asp?t=yaz+tatiline+de%C4%9Fil+camilere+ko%C5%9Fun

Adsız dedi ki...

Yazar cok tesekkurler...

Selamlar Neslihan