27 Mayıs 2009





Voltaire !


"Kadınları baskı altıda tutan, güzel sanatlara ilgisiz davranan Türkleri sevmem; fakat iftiradan o kadar iğenirim ki, onlara dahi çamur sıçratılmasına katlanamam"

Fransız hümanist filozof Voltaire (1694-1778) bu sözü üç yüzyıl önce söylemiş ki o zaman Osmanlı ve sanatı çöküş dönemine girse bile halen ihtişamını koruyordu, Voltaire eminim 2009 yılı Türkiye'sini görse halimize ağlardı. İslam dünyasını, Arapları yüzyıllarca yönettik diye gururlanıyoruz ama bu konuda Voltaire bizimle aynı fikirde değil;

"Zayıf ama kültürlü(*) uluslar, güçlü işgalciler karşısında üstünlüklerini gösterirler. Türkler de Arapların dilini ve dinini(**) benimsedi."



(*) O dönemlerde Arap medeniyeti altın çağını yaşıyordu.

(**) + Alfabesini.

17 yorum:

yanikkoza dedi ki...

süper tespit doğru lafa hacet yok derler ya ...

7.oda dedi ki...

kültür ve sanatı artık sadece güzel giyinip bakımlı olup şık kafelere gitmek olarak gören bir toplumuz ne yazık ki..

Vladimir dedi ki...

Süper bir tespit.

Vladimir dedi ki...

Üsttekini en son cümle için söylemiştim ama ilk cümlesi de katılınmayacak gibi değil.

gardoman dedi ki...

Arapların kültürünü benimsememizde Din önemli bir rol oynuyor.

Bugra dedi ki...

Ağlamak ne kelime, kesinlikle " haklıymı$ım " derdi bence. Haksız gururun sebebi sadece Araplar değil. Birçok ülke için " Zamanında biz yönetmi$tik sizi" diyerek üstünlük kurmaya çalı$ıyoruz.

Ha adamlar nereleri ile gülüyordur bize tahmin edebiliyorum.

$öyle bir durum var ki, onları biz yönetmedik. Osmanlı Devleti, yönetebilmi$tir.

Te$ekkürler Kedi,

Mutlu günler.

Düş Gezgini dedi ki...

Bu klasik bir olgu. Adamların yerleşik bir düzeni vardı, biz göçmen olarak bir yere yerleşince de ister istemez etkilendik.

Ki bu arap aşıklığı günümüzde giderek artmakta ne yazık ki.

thesaurus dedi ki...

'ağzını öpeyim voltaire' diyesim geldi.. =))

beytooo dedi ki...

ya bu kadar düştük mü biz anlamadım sanki içinizde herkes türkiye den nefret ediyo ne olursa olsun kimse vatanını karalamasın benim abim bu vatan için askerlik yapıyo ya vallahi çok üzüldüm ben ülkemi her koşulda seviyorum...(siz ne derseniz deyin)kedi böle düşünmene üzüldüm

gaykedi dedi ki...

beytoo
okuduğunu anladığına emin misin?

zamlı don dedi ki...

bunu voltaire yy öncesinden görüyor ama ne yazıkki birçok Türk bunun farkında bile değil. yazık çok yazık...

La Santa Roja dedi ki...

Bence Arap kültürünün bizimkine böylesine tecavüzü onların kültürlerinin çok zengin, bizimkinin fakir olmasıyla değil din olgusuyla daha iyi açıklanabilir.

gaykedi dedi ki...

la santa
din bir çarpan etkisi kabül ama arap medeniyeti, dili, edebiyatı, sanatı ve en başta ekonomisi o dönemde gerçekten altın çağını yaşıyordu.

Elif dedi ki...

Pekiyi o zaman Orta Dogu'nun Yahudisi'ndn Hristiyan dinini alan Avrupali neden kulturunu de almadi? Tutup dini Avrupalilastirdilar. Italyan, Ispanyol vesaire haline getirdiler. Demek dini almis olmak, kulturu de almis olmayi gerektirmiyor.

Cin de Budizm'i Hindistan'dan aldi ama kulturu hic de etkilenmise benzemiyor.

www.elifsavas.com/blog

cerenimo dedi ki...

Bunları okurken voltaire yanımda olsa acaba turkleri ona sevdirebilirmiyim diye dusundum aklıma birsuru sey geldi ama sonra tıkandım cunku haklı kadınlarımızı baskı altında tutan guzel ve kotu her turlu sanattan anlamak istemeyen En okumusumuzun kulturlu sınıfına soktugumuz ınsanımızın bıle opera lafını duyunca ıgrendıgı bır ulkede yasıyoruz Kendi kulturumuz sagdan soldan bıraz bıraz serpıstırılmıs karısık bır pızzaya benzıyor Ama bu da bızı farklı yapıyor dıycemde kullanmasını bılseydık tabı Avrupaya gıden arkadaslarımla konusurken Avrupalıların gozundekı halımızı duydugumda sınırlenıyorum ama sımdı soyle genıs genıs dusununce bende orada dogsam ve yasasaydım farklı dusunmezdım herhalde dıyorum

sendtoemre dedi ki...

osmanlıyı sevememekle türkiyeye hayran olmak farklı şeyler.

yani osmanlıdan nefret etmek vatanımı milletimi sevmediğim anlamına gelmiyor.

kaldıki gerek osmanlı zamanında, gerekse de müslümanlığın anadoluya girme zamanlarında, öztürkler hep baskı altında yaşamışlar, zorla müslümanlaştırılmışlardır.

osmanlının da dünyaya kattığı hiç bi değer yok. tabiki ötekilerin(!) yaşama hakkını hiçe sayan cihad anlayışı ve yeni savaş tekniklerinden başka...

gaykedi dedi ki...

emre
"osmanlının da dünyaya kattığı hiç bi değer yok" çok düz bir mantık olmuş, ama ne kattığı tartışılır bu değeri çok abartanlarda var küçümseyenlerde, bence her ikisi de doğru yaklaşımlar değil.