28 Nisan 2009





Peygamber !


Benim düşünceme göre Tanrı’nın gerçek peygamberleri sanatçılardır, kendi hisleriyle hayatın gizli güzelliklerini bize hediye ederler. Sıradan insanların fark edemeyeceği güzellikler vardır, ancak sanatçılar bunu sadakat ve aşk ile diğer insanlara hediye ederler.

Özgür ve mutlu toplumlarda müzikler daha hareketli, daha neşeli olur. Ben bir şekilde ülkemden ayrıyım, sürgündeyim bir nevi. Bu doğal olarak müziğimi de çok etkiledi.

Ben bu müziklerle halkıma bazı şeyleri hatırlatmak istiyorum. Herşeyden evvel eski günlerin çok daha güzel olduğunu hatırlatmak istiyorum. Maalesef son 30 yılda o güzel hatıralara benzer hiçbir şey duymadık...Yani O Günler, 1978 yılı ve İran İslam Cumhuriyeti’nin öncesine ithafen yapılmış albümlerdir.


Farid Farjad (İranlı keman virtüözü)



32 yorum:

ümit dedi ki...

iran...gerçekten çok garip bir ülke. aslında sadece persopolis filminde anlatıldığı kadar tanıyorum bu ülkeyi. tabi buna tanımak denilebilirse...
bu yorumu neden bıraktım ki şimdi ben buraya... olsun; uzun süredir google readerdan izlediğim bir bloğa ilk yorumumu bırakmış oldum böylece...
saygılarımla :)

yanikkoza dedi ki...

ne kadar samimi ve içten cümleler valla çok beğendim tşkr ederim kedi yayınladığın için....
sevgilerimle koza..

Adsız dedi ki...

İranlı bir ressamla tanışmıştım.Ülkesinden ayrılmak durumunda kalmış,Roma Güzel Sanatlardan mezun bir sanatçı..
Ülkesinden bahsederken öyle heyecanla konuşurduki ve her konuşmasında aynı özlemi devam ettirirdi benimde içim burulurdu..

Evet Şah dönemi İran için farklıydı..

Hera..

Adsız dedi ki...

Farid Farjad ve Golha dan bahsetmeyi nasıl unuttum..Hey aklım nerdesin :) bahardan sanırım..
Kemandaki o tınılar anlatılamazki, mükemmel!..
Böyle sanatçılar iyiki varlar..

Hera..

cerenimo dedi ki...

Bu islam devrimi ve oncesiyle ilgili hem esprili ve komik hemde sizi yeri gelecek aglatacak O zamanlara tanık olmus, gercek bir hikayenin baskahramanı tarafından yapılmıs bir animasyon filmi onermek isterim benim en sevdigim filmler arasında yer alıyor PERSEPOLİS kesinlikle izlenmesi gereken bir film hem de bizim ulkemizin simdiki durumuyla cok fazla benzetmedigim tarafları yok degıl ızleyince anlarsınız zaten ne demek iztedigimi Bu arada peygamberler gizli guzelliklerini bize aramagan ederler sozuylede aklıma fazla kimsenin bilmedigi ve bulmanın zor oldugu bu sozu destekleyen yalnız bu gune kadar dogru bildigimiz seylerin ne kadar dogru oldugunu bize yargılattıran bir film geldi cok ilginc ve insanı baya bir dusunduren geneli konusmalardan olusan degisik bir film tavsıye etmek ısterım mutlaka bulun izleyin MAN FROM EARTH sakın Tom cruise un fılmıyle karıstırmayın ha:D

gaykedi dedi ki...

ümit
hoşgeldin... yobazların dünyanın dört bir yanına hallaç pamuğu gibi dağıttığı iranlı bir sürü değerli dostlarım oldu, "türkiye'ye bir şey yapamazlar bu dinciler merak etmeyin" dediğimde "biz de öyle zannederdik iran'da bir zamanlar" derler ve dincilerden şeytan görmüş gibi korkarlardı.

_____________________

koza
evli ve mutsuz bir koza görmek istemiyorum ben :((

_____________________

hera
şah döneminde de sorunları vardı ama her şeye rağmen şeriattan çok çok daha iyi olduğunu söylüyorlar...

______________________

ceremino
ah persepolis filmini izlemez olur muyum? diğer film tavsiyesi için de sağol, şimdi netten bir bakayım bakalım neyin nesiymiş :))

Adsız dedi ki...

Tam bir burjuva sanatı söylemi. Asıl Devrimle İran Çağ atlamıştır.İran Sineması, tek başına bunun için yeterli kanıt... (maliki)

cerenimo dedi ki...

eee naptın bisey bulabıldınmı gaykedi Film yorumlarını okuduysan kesin izlemek ıstemıssındır cunku bende bir bakıyım dedim de yorumlara herkes filmi ovuyormus yaw:D

Günay Doğan dedi ki...

Disko Kralı'nda ilk kez dinledim sanatını. Bir anldamda utansım, nasıl daha önce keşfedemedim diye. Golha adındaki eserdi sanırım. O kadar etkileyiciydi ki; ilk dinlemede büyülenmiştim sanki. Masal gibi anlattım ama oldu valla bana böyle :)

Bugra dedi ki...

$eriattan yada $ahtan çok Farid Farjad ile ilgili bir iki $ey soylemek istiyorum..

Tanı$mamın pek uzun bir geçmi$i yok, nerden bakarsanız 2-3 ay.. Fakat bu sure zarfı içersinde kendisine o kadar hayran bırakmı$tır ki her gittiğim yerden elimde olmayan bir albümü varmıdır acaba diye bakmadan alamıyorum kendimi..

Eğer aranızda dinlemeyenleriniz var ise $iddetle tavsiye ediyorum, özellikle Anroozha albümü..

Mutlu günler..

7.oda dedi ki...

5 albümünü de bıkmadan dinlediğim biriydi Farid farjad..
şimdi şarkılarının aslında nasıl da bir adak ve eskiye özlem olduğunu anlıyorum..

gaykedi dedi ki...

maliki
ağır sansür yüzünden, ağır sembolizme yönelmek zorunda kalmış, festivallerden alınan 5-10 önemli ödülle mi Çağ atladı iran? yapmayın allah aşkına!

___________________________

cerenimo
sanırım şu filmden bahsediyoruz.

http://en.wikipedia.org/wiki/Man_from_earth

____________________________

günay
ben yıllar önce keşfetmiştim, gerçekten geç kalmışsın :p

____________________________

buğra
doğrusu ben daha akustik olmasını tercih ederim bu kadar yumuşak bir müziğin.

Bugra dedi ki...

Evet, sen soyledikten sonra raftan alıp tekrar dinledim bir iki parçasını..

Arkadaki fon muzikleri yerine salt keman, gitar ve piyano ho$ olabilirmi$..

gaykedi dedi ki...

7. oda
yorumun arada kalmış :)) böyle onun özlemlerinie bilerek dinlemek sanırım aha etkileyici olur...

_____________________

bugra
haklıyım değil mi? :p

Adsız dedi ki...

sansür ancak "anlatı"ya uygulanabilir gaykedi (benim diğer konudaki son yorumuma senin uyguladığın gibi). anlatının da çağdaş sanatta yeri yoktur. Emperyalist propagandalara alet olanların sanatçı diye pazarlanması yine emperyalist propagandanın bi taktiğidir. Madagaskarlı keman virtüözü olsaydı hiçbirimiz tanımayacaktık. Sembolizm öleli 130 yıl oldu. Tamam gözümde pek sanatçı olmasa da sansürlenmemesi taraftarıyım ama sansürü de gericiler sanat düşmanları gibi argümanlarla ortaya koymak gülünç oluyor. Sadece sanat için değil, bilim için de geçerli aynısı. Şeriatle yönetilen bir devletin, laik demokratik hukuk devletlerinden çok daha ilerde olması, uzun süre karanlığa alışmış gözlere fazla gelen bir ışık kaynağı olabilir. (maliki)

gaykedi dedi ki...

maliki
ben ne sansürü uyguladım bilmiyorum? bazen yorumlar siteme düşmeyebiliyor haberiniz olsun, hakaret küfür olmadığı sürece bana ters, en uç fikirleri bile yayınlıyorum...

konumuza gelirsek bu kapasitede bir keman virtüözü madagaskarlı olsada tanırdık, ama madagaskar bizim komşumuz bir ülke olsa ve o ülkedeki dünyanın tiksinerek baktığı bir düzenden kaçan yüzbinler burada yaşasıydı daha da çok tanırdık...

bu arada iran hangi konuda ileri bir ülke sorayım size? nükleer silah yapımında mı?

e.d. dedi ki...

farjad kesinlikle çok değerli bi sanatçı ve devrimci sanatından dolayı da iran vatandaşlığından atılmış biri ne yazık ki...

geçen sene ankaradaki konserine gitme fırsatı yakalamıştım. çok da keyifli ve harika bi konserdi.

Adsız dedi ki...

İran'ın 30 yıl öncesine özlem duyanları hiç de samimi bulmuyorum.ABD'nin bölgedeki 1 numaralı uşağı olan üstelik Monarşinin modernizmleen halk düşmanı bir sentezi olan Şah Hükümetininnesine özlem duyuyorlar acaba. Ülkenin bütün zenginliklerini abd'ye peşkeş çekmesine mi. İran'da yaşayan ABD'lilere dokunulmazlık hakkı verecek kadar uşaklaşan bir monarşiyi, adında sırf islam geçiyor diye ve laik değil diye, yöneticileri halkın doğrudan seçtiği (liste sistemi değil) antiemperyalist bir düzene niçin tiksinerek bakalım. Bana asıl tiksinti veren emperyalizme yataklık yapan düzenler. Hangi konuda ileri olduğuna gelince. Türkiye ile kıyaslarsak, her konuda diyebilirim. Eğitim, sağlık, ekonomiden yerli teknolojiyekadar. Silah yapımı da dahil. İsrail'li silah şirketlerinden ihale bile yapmadan silah almak hoşumuza mı gitsin gaykedi.

gaykedi dedi ki...

maliki (sanırım sensin)
bazı yerli teknolojiler konusunda mutlaka ilerlemek zorunda kalmıştır kendisini dünyadan soyutlayan bu rejim, ama bu onun halkına mutluluk, demokrasi, umut ve rafah verdiği anlamına gelmiyor tıpkı bir değişik ama bazı yönlerden benzeri küba gibi.

Adsız dedi ki...

evet benim. abi emperyalizmle başka ne tür bi ilişki biçimi geliştirebilirsin ki. ya uşaklık edersin ya da karşı durursun. karşı durunca da sana ambargo uygular. Başka ülkelerde olup da iran'da olmayan refah ve mutluluk unsurlarının neler olduğunu anlamış değilim. Konunun başına dönecek olursak, bu rejim sanat düşmanı olsaydı 1983'te Farabi Sinema Kurumu'nu kurmazdı. Böyle bir kurum dünyanın kaç yerinde var. Tabii sanat algısı antikitedenkalma çıplak heykelin ötesine geçememiş yığınla insan var, onlara göre gericiler sanat düşmanı.(maliki)

gaykedi dedi ki...

maliki
son dönem iran sinemasını sırtlayan yönetmenlerin rejimden hiç de memnun olmadıkları bir sır değil, ayrıca humeyni rejimi, şah'ı birlikte devirdikleri sol kökenli insanları daha sonra acımasızca infaz etmesinin günahını bence asla ödeyemez.

Adsız dedi ki...

Sevgili Blog Sahibi,
İran sineması deyince benim aklıma Muhammed Reza GOLZAR geliyor :))

Sevgiler
Hera..

gaykedi dedi ki...

hera
himm bir bakayım kimmiş bu GOLZAR, ismi pek tanıdık gelmedi kulağıma :D

Adsız dedi ki...

Bazı yönetmenlerin rejimden memnun olmadıkları doğru. Bu onların kişisel düşünceleri. Ama rejimin desteği olmasa bugünlere gelmezdi bu sinema. Ayrıca İran anlatıldığı kadar baskıcı bir ülke değil. Aziz Nesin'in kitapları bile tercüme ediliyor orada. İçki zina yasağıyla sanat karşıtlığı arasında zorunlu bi bağıntı göremiyorum ben. Sanatın asıl düşmanı kapitalizmdir. Mc donalds yiyip converse giymek de özgürlük değildir. İnfaz edilen solcular ayrı bi siyasi tartışma. Şahı birlikte mi devirdiler yoksa tudeh'liler kargaşadan yararlanıp devrimi sahiplenmeye mi kalktılar burası tartışılır. Devrim sonrası rejim, sadece solcu eksenli değil, devrim sürecindeki farklı isimler konusunda da eleştiriliyor. Ama nedense bunlar, islami nitelikteki devrimi, liberal, demokratik ve batılı bir kimliğe doğru manipüle etme çabalarıyla dikkat çekiyor. Sonuç olarak, hatalı bile olsa, bu ülkede kazım karabekir'i idama mahkum eden, Ali Fuat paşayı rıfat bele'yi hain ilan eden zihniyetten daha tutarlı olduğunu düşünüyorum.

Adsız dedi ki...

bir de sol deyince neyi anlıyoruz. unutma ki amerikan'ın ve israil'in en iyi uşaklarından biri olan saddam da solcuydu (arap sosyalist partisi). İran'da kendilerine sol diyen halkın fedaileri gibi örgütler saddam tarafından destekleniyordu. emperyalizmin doğrudan kullandığı maşaların solcu, milliyetçi ya da islamcı görünümde olmaları bir şey değiştirmez.

gaykedi dedi ki...

maliki (yahu adsız kısmına maliki yazarsan en başta otomatik çıkar adın hem yazı sonuda eklemeyi unutmuş olmazsın)

saddam'ın ya da baas'ın solu biraz tuhaf bir sol, bizde hem ergenekoncu, hem darbeci hem solcu olduklarını söyleyenler gibi... "İran anlatıldığı kadar baskıcı bir ülke değil" demişsin, hemen ilk aklıma gelen örnek, yahu eşcinsel oldukları için insanları vinçlerle 5'er 10'ar meydanlarda asan bir ülkeden bahsediyoruz...

Adsız dedi ki...

baskıcı değil demiyorum. anlatıldığı kadar değil diyorum. şeriat devletinin bir parlementosu olduğuna, bu parlementoda yahudi milletvekilleri de olduğuna pek kimse inanmak istemez herhalde. nasılsa en üstün şey laiklik, gerisi hikaye... Asılan deyince de benim aklıma şapka giymediği için asılan insanlar geliyor. üstelik demokratik olma iddiası olan bir devlette. (iran'ın böyle bir iddiası yok örneğin)

Pino dedi ki...

http://www.irancartoon.com

bu siteyi incelemenizi oneririm. Bana gore dunyanin en basarili karikaturistleri ve cizerleri hep İran'dan. Ayrıca medyanın bize yansıttığı İran'dan çok daha farklı bir İran gördüm ben kuzenimin geçen yıl yaptığı İran gezi fotoğraflarından. Kesinlikle görülmesi gereken ülkeler arasında.
Bir de yazmadan gidemeyeceğim, İran'lı kadınlar inanılmaz güzeller..

gaykedi dedi ki...

maliki
haksızlık yapmıyor musun sence? günümüz iran'ından değil neredeyse bir asır öncesinden bahsediyorsun ki şapka giymediği için bu ülkede kaç kişi asıldı, yoksa bunlar şapka dahil cumhuriyet devrimlerine karşı çıktığı için mi asıldılar?

___________________________

pino
benimde pek çok iranlı dostum oldu ve halen görüştüğüm arkadaşlarım varlar, iranda çok ciddi oranda oldukça laik ve modern bir nüfus var, o bahsettiğin sitenin çizerlerinin tamamına yakınının 'şeriat'tan tiksinen insanlar olduğuna bahse girerim.

Adsız dedi ki...

günümüz İran'ından ve bir asır önceki türkiye'denbahsediyorum. hoş bugün de türkiye'de değişen bir şey yok. Devrime karşı çıkmayı insanların asılması için yeterli sebep görüyorsan iran'da insanların asılmasına hangi mantıkla itiraz edebiliyorsun. Üstelik İran'daki devrim bir halk devrimiyken, senin övdüğün devrim tepeden inme ve emperyalistgüdümlü bir devrim. (maliki)

gaykedi dedi ki...

malik
sadece iran islam devrimiyle atatürk devrimlerinin aynı şey olmadığını ve olayın şapka takılmadığı için insanların asılmasına indirgenemeyeceğini söylemeye çalışıyorum. mustafa kemal'in yaptığı tepeden inmeci de olsa 100 sene önce ilerici bir devrim, iran islam devrimi ise halkta yapsa gerici bir devrim. bu arada emperyalist güdümlü demişsin cumhuriyet devrimine, bu tartışmayı kapatalım istersen, atatürk devrimine emperyalist diyen, bana iran devriminin nimetlerini anlatan birisiyle doğrusu daha fazla bu konuyu tartışmak istemiyorum.

Adsız dedi ki...

Farid Farjad bile ülkesine küsebiliyor demek.