04 Aralık 2008





Tortu !


“Tortu” bir filmin seyircide bıraktığı duyguların toplamıdır. Salondan çıktığımız anda hafıza süzgecimizin deliklerinden geçip giden ses ve görüntü parçacıklarından artakalanların toplamıdır.

Aynı senaryodan iki ayrı yönetmen tarafından çekilen filmler, aynı izleyici grubuna gösterilse, bıraktıkları tortular farklı olacaktır.


Yani, konu ve seyircinin değişmediği durumda, tortunun belirleyicisi yönetmenin sinematografisidir.








Peki, nedir sinematografi? Sinematografi, bir filmin dilidir, dil bilgisidir ve yönetmenin kamerayı, ışığı, mekanı, dekoru, oyuncuyu, ses efektlerini, müziği, kurguyu işleme biçimiyle belirginleşir.

Kamerayı örneğin, hareketli ya da durağan kullanmak bile aynı konuda iki ayrı film dili oluşturur. Ya da filmin hakim renginin kırmızı ya da mavi olması iki ayrı sinematografi demektir. Farklı tortular bırakır izleyende.

Aynı filme kilise müziği koyarsanız başka, türkü koyarsanız bir başka tortuyla çıkmasına neden olursunuz seyircinin salondan.


Mustafa Altıoklar


7 yorum:

Adsız dedi ki...

yanıkkoza...
sinemaya ilgim var ve film izlemekten büyük keyif alıyorum bu bilgide yararlı oldu tşkr ederim....
dipnot:
bu mustafa altınoklar var ya adam tam bir majoyist deli gibi kızlarla cıkıyo ve ondan ayrılan bütün kızlar psikolojik tedavi alıyor inanın isterseniz arastırın kendisinin de doktor olması belki buna bir etkendir kendi pazarlamsını yapmak için yapıyodur:))...ama sinema anlayışını beğeniyorum eleştileri güzel...
yanıkkoza....

Vladimir dedi ki...

Güzel bir yazı, sinematografiye ilişkin olarak en saf, en temel özettlemeyi yapıyor. ama en altında Mustafa Altıoklar ismini görünce şaşırdım. O adamı özgün olamamakla suçluyorum.

gaykedi dedi ki...

yanık koza
aman bize ne sado'luğundan, mazo'luğundan, herkesin özel hayatı kendine :D

__________________

vladimir
benimde doğrusu çok dikkatimi çeken bir yönetmen değildir kendileri...

Adsız dedi ki...

yanıkkoza...
evet haklsın özel hayat; ben onu sadece biraz tebessüm olsun diye yazdım bir ayrıyeten dipnot nottu o'':))))
yanıkoza...

gaykedi dedi ki...

yanık koza
tamam anlaşılmıştır :))

Brajeshwari dedi ki...

güzel olan şu ki, sanatta hiçbir şekilde mutlak doğru yok..Bize de derslerimizde, aynı yerden aynı ağacı çizen iki kişinin çizimlerindeki farklılığını öğretmişlerdi. Hep kendimizi keşfetmekti amaç..Sanatı bu yüzden seviyorum.

gaykedi dedi ki...

Brajeshwari
sanat o kadar derin ki bazen beni korkutuyor...