10 Aralık 2008






Paradoks !


Kurban bayramı ile yazdığım yazıya Sufi Dilek'in "Ben tanrı olsaydım, kullarımdan benim için hayvan boğazlamalarını istemezdim" yorumunu yapması aklıma Prof. Ömer Baybars Tek'in bir yazısında okuduğum paradoksu getirdi;

[...Hıristiyanlığın başında St. Augustine ve St. Thomas Aquinas gibi Hıristiyan teologlar yaratıcının neler yapabileceği konusuyla ilgili olarak omnipotans(*) paradoksu ya da 'çelişkisi'ni tartışmışlardır.

Bu paradoksun bir versiyonuda kaya (taş) paradoksu ya da (kaldıralamayacak kadar ağır kaya paradoksu) olarak adlandırılmıştır.








Buna göre de "Omnipotant bir varlık kaldıramayağı kadar ağır bir kaya yaratabilir mi? sonuçta yaratabilirse de, yaratamasa da gücü sınırlıdır" sorusu ortaya atılmıştır...]

Benim ise aklıma "Tanrı eğer isterse kendisi gibi bir tanrı daha yaratabilir mi?" sorusu geliyor...


(*) Tek tanrılı dinler Tanrı'nın herşeye kadir, herşeyi bilen, tek egemen, her yerde hazır, nazır ve evrensel sınırsız gücü olduğunu kabül eder. Bu sonsuz, sınırsız, kısıtlamasız güç haline omnipotans denilmektedir.


9 yorum:

zihni dedi ki...

"sınırsız güce sahip olan bir tanrı" evreni yaratmak için neden 6 gün uğraşsın ki?
hem de o zamandaki bir gün=1000 yıl bedelmiş.
"sınırsız güce sahip olan bir tanrı" öfkelenmez diye düşünüyorum. Çünkü, öfkeleceği şeyi de yaratmazdı.
Çok karışık konular. Benim anlamadığım tanrının gücü değil,
bu kadar karmaşa ve bilinmezliği çok net biliniyormuş gibi davrananların tavırları...

thesaurus dedi ki...

dinlere biraz da sosyal yönünden baksak? tamam, kan dökmek ilkel bir ritüel ama kurban bayramında bir çok haneye 'et' girer. çoğumuzun vejeteryan olmadığımızı sanıyorum, yani bedelini ödeyip et alabiliyoruz. savunduğumdan değil ama böyle bir işlevsel yönü de olduğunu düşünüyorum..

gaykedi dedi ki...

zihni bey
o kadar çok soru ve paradoks varki bu konuda, merhametli olduğu söylenenen tanrının insanlara işkence edeceği, canlı canlı yakacağıda tam bir palavra bence...

___________________

thesaurus
o kadar basit değil, bu konuda farklı şeylerde "söylenebilir" tabi...

sufi dedi ki...

Tanrı'ya baş kaldıracak kadar senli benli olabilenler de var AZMİ gibi. Onun bir deyişinden 6 adet dörtlüğü yazmadan edemedim.

yeri, göğü, ins ü cinni yarattın,
sen ey mimarbaşı, eyvancı mısın,
ayı, günü, çarhı, burcu var ettin,
ey mekân sahibi, rahşancı mısın?

denizleri sen yarattın, kapaksız,
suları yürüttün elsiz ayaksız,
yerleri temelsiz, ğöğü direksiz,
durdurursun acep, iskâncı mısın?

kullanırsın, kanatsızca rüzgârı,
kürekle mi yaptın, sen bu dağları,
ne yapıp da öldürürsün sağları,
can verip alırsın, sen cancı mısın?

sekiz cennet yaptın, sen adem için,
adın büyük bağışla, onun suçun,
adem'i, cennetten çıkardın niçin,
buğday nene lazım, harmancı mısın

şanına düşer mi noksan görürsün,
her gönülde oturursun, yürürsün,
bunca canı alıp, gene verirsin,
götürüp, getiren kervancı mısın?


beni delil eyler, kendin söylersin,
içerden, azmi'yle pazar eylersin,
yücelerden, yüce seyran eylersin,
işin seyran, kendin seyrancı mısın?

azmi

TATLI DILLIM GULER YUZLUM dedi ki...

ay yine mi hristiyanlık :p pek de bi severim :) şekerim bizde İsa (Jesus) tüm insanlık için Tanrı ile barışın kurbanı. Düşün ki bunun içerisinde en aşşağılık katiller ve hiçbir insanın tahammül edemeyeceği kişiler de var.
Ben İsa'yı çok seviyorum, umarım misyonerliğime kızmazsın :)))

Tanrı kendisi gibi bir Tanrı yaratabilir mi demişsin? neden olmasın? Ama iki tanrı olmaz ki yine tek tanrı olur. Eşeysiz üreme gibi :))ya da sıfırın tüm sayıları sıfır yapması gibi. ben böyle bakıyom valla. Ayrıca Tanrı'dan chubby'ler yaratmasını istemek dururken başka isteklere ne gerek var :p

gaykedi dedi ki...

sufi
buna çok benzer bir şiirde aşık veysel'e ait var, ayrıca tanrı düşünerek inanan insanı "sever"...

_______________________

tatlı dillim
sen buna misyonerlik mi diyorsun? bu ülkede o kadar çok müslümana müslümanlık propagandası ve türk'e türklük propagandasıyla karşılaşıyorum ki seninkisi devede kulak bile sayılmaz :D

fakeangel dedi ki...

tek bisey solicem, sora gitcem :)
uzuun bir suredir, sessizce ve tebessumle takip ediyorum burayi. gercekten de cok seviyorum yazilarini, fotograflari vs.. ama bugun, tesadufen omer baybars tek'ten alinti yaptigini gordum. hem de cok sevdigim bir yazisindan..
kendisi cok sevdigim, universite yillarinda kitaplarini en cok keyifle okudugum hocalardandir.
cok yakin zaman once de 4 gun kadar bir kongrede birlikte calisma sansi bulduk..

her neyse. birden daha da cok sevdim buralari..
icimde de tutmayayim dedim. oyle iste :)

gaykedi dedi ki...

fakeangel
teşekkürler, şanslısın böyle değerli hocalarla çalışma fırsatı bulduğun için :D

Adsız dedi ki...

oo olamaz ya ben şuan görüyorum çünkü dünümü ve bugunumu gunumuzden bu kadar geriye gidecek kadar her gönderini okuya okuya gidiyorum ve bu yazdığını ben de düşünmüştüm ve bu hissi birçok gönderinde birden yakalıyorum