28 Aralık 2008






Avrat !


Kadın hakları konusunda çok yazı yazıyorum farkındayım ama kadın haklarının gelişmiş olduğu ülkelerde eşcinsel hakları da daha gelişmiş, erkek egemenliğini, aptal gelenek ve töreleri, fosilleşmiş dinsel adetleri yıkmak için kadınlar çok önemli.

Her neyse, Prof. Abidin Kumbasar'ın bir yazısında okuduğuma göre Grek-Roma kültüründe kadın için kullanılan "Famulus" sözcüğü ayn zamanda evcil köle anlamına gelmekteymiş ve bugün de birçok dilde aile karşılığı olarak kullanılan "Familia" sözlüğü ise aynı kelimenin çoğuluymuş.

Aklıma bizde çok kullanılan "At, avrat, silah" deyimindeki avrat kelimesinin kökeni düştü ve Nişanyan'ın etimolojik sözcüğünde bu sözcüğün kökeninin Arapça "Zaaf, kusur, özür ve edep yeri" olduğunu öğrendim, sanırım daha fazla söze gerek yok...



9 yorum:

Arzu Pınar dedi ki...

ben de hep ailelerde kadının kölelişmiş olduğundan şüphelenmiştim için için.

Melis Tükel dedi ki...

At, avrat, silah oldukça eski bir kullanım. Bu kullanımdaki "avrat" kelimesinin bu gibi manaları olduğunu açıkcası bilmiyordum. Ama esas tuhafıma giden; eski zamanlardan bu yana kafalarda kadınlar hakkındaki düşüncelerin pek de değişmemiş, milim oynamamış olması oldu. Yaşadığımız -göya- modern zamanlarda da kadınlar hakkındaki fikirler benzer özellikler taşıyor.
Bize hümanizm lazım. Her konuda. Herkes özgürleşebilsin diye. Bizim bağnaz beyinlerimize çok acil bir biçimde; "bu evvela insandır" düşüncesinin yerleşmesi lazım.

Goddess Artemis dedi ki...

Ataerkil toplumun bitmek bilmez aşağılama merakı ve eril dilinden tiksiniyorum! >8-[

uykusuz dedi ki...

bu ülkede neden kadın bu durumda, neden akp nin oy oranı yüksek, neden hala insanlar sokakta tükürüyorlar, neden bu ulkede komunizm yok? hepsinin ortak nedeni aynı, kültür devrimi yaşanmamış ki. İnsanlar birbirini kesmememiş, engizisyon, bolşevizm hiçbirşey olmamış.
Ege kasabalarının çoğunu gezdim sayılır. 70 yaşındaki dede karısından bahsederken , hanım yada avrat der, ama it gibi de korkar. Canım Anadolum, bir de değer verilseymiş ne olurmuş?

gaykedi dedi ki...

arzu
köleleşen var köleleşmeyen var arzu...

_______________________

melis
"avret yeri" deyimi var mesela, utanılacak şey anlamında.. evet çok doğru kadın hakları olsun eşcinsel hakları olsun bütün bunlar en başta bir insan hakları sorunudur...

_______________________

goddess
bir tanrıça olarak çarp, dağıt, yık onların tüm kalelerini lütfenn :D

______________________

uykususuz
çok sertsiniz, neye sinirlendiniz bu kadar en son?

Brajeshwari dedi ki...

bazen bu kelimelerin anlamı, tüm bildiklerimi şaşırtıyor bana...Sinirleniyorum.

teşekkürler güzel paylaşım için..
iyi yıllarr...

sufi dedi ki...

Araştırıcı ruha sevgiler.

fakeangel dedi ki...

ataerkil toplumun ortaya cikma sebebinin bizzat erkeklerin kadinlarin onlardan daha ustun oldugunu bilmelerinden ve bilincaltindaki saglam bir korkudan kaynaklandigini dusunuyorum ben.

kadinlarin ezilip de bastirilmaya calisilmasinin sebebi de bu bence..

gaykedi dedi ki...

brajeshwari
iyi seneler :D

________________

sufi
o ruh ben oluyorum galiba :))

________________

fakeangel
ataerkil toplumlar ve şiddet ilşikisi de ilginç tabi ve üzerinde durulmaya değer bir konu...