30 Kasım 2008






Aşk !


Geçen gün ruhbilimci Maureen O'Sullivan'ın araştırmarından kadın ve erkeklerin birbirlerine söyledikleri yalanların farklılıklarına değinen bir yazı 'yazmıştım', şimdi gene O'Sullivan'ın (*) ilişkiler ve toplumlar üzerine tespitleriyle devam edelim;

Aile ve cemaat bağlarının güçlü olduğu, kültürel yasaklarla yaşayan, boşanmaya iyi gözle bakmayan, görücü usulünün yaygın olduğu toplumlar evliliği yaşam boyu kollayıp desteklerler ama bu toplumlardan mutlu bir beraberliğin reçetesini öğrenmek güç.

Bunu öğrenmek için bireyin ve kişisel özerkliğin ağır bastığı, toplumsal baskıdan yoksun bireylerin yaşadığı toplumlara baktığımızda ise çiftlerin mutluluğunda en önemli unsurun romantik aşk, romantizm olduğunu görüyoruz.








Bu iki tip toplum arasında ortak olumsuz duygular, yitirme korkusu, hüsran, kıskançlık iken ve bunlar her toplumda aynı etkiyi yaratıyorken, olumlu duygular kültürden kültüre değişiyormuş.

Japonlar duygusal ilişki içinde oldukları kişide bağlılık, kendini adama ve düşkünlük gibi özellikler ararken, Amerikalılar eğlenceli, komik, sevecen, arkadaş canlısı gibi özelliklere sahip olmasını istiyorlarmış.

Bize dönüp bakarsak eş seçiminde en önemli etkenlerin, kadın için erkeğin tercihen iyi bir işi ve evinin olması, erkek için ise kadının saçını süpürge edecek ve fazla sesi çıkmayan bir tip olması desek acaba haksızlık etmiş olur muyuz?



(*) 31 Mart 07 New Scientist/ Rita Urgan CBT 1059-11

16 yorum:

Sagır Kedi dedi ki...

Merhaba,blogunu yeni keşfettim ilginç yazıların var.Edebiyatvari:)))Son yazına da yorum bırakayım dedim.Ne yazık ki ülkemizde ilginç insanlar dolu...Ülkemizdeki eş tercihleri anlattığın gibi olan kadınlar ve erkekler "ezik" insanlardır bana göre...Önemli olan eşitlik!!!Yanlış mıyım??

coffeé dedi ki...

hiç de olmayız galiba :)

Fєянαи¢α dedi ki...

hiçde haksızlık etmiyorsun.
doğru söze ne denir:(

inte dedi ki...

Haksızlık etmiş oluruz be kedi..

gaykedi dedi ki...

sağır kedi
hoşgeldin, ezikler ya da değiller ama o insanlardan o kadar çok varki bu ülkede...

______________________

coffe
ben de öyle düşünmüştüm :D

______________________

ferhanca
keşke haksızlık etsem ve yanılsam değil mi ferhan...

______________________

inte
neden diye sorsam?

inte dedi ki...

Bir ben mi haksızlık ettiğimizi düşünmüşüm:))
Kedicim itiraz ettim çünki benim gibi düşünen insanlar az değil..Yani bu alışılagelmiş kriterlerden farklı değerleri sorgulayanlar..
Eş seçimlerini karnım doyurulsun, başımı sokucak bir yer temin edilsin mantığında yapanlar artık eskisi gibi çoğunlukta değil bana göre.Evet yok değiller tabi ki varlar ama artık kriterler yer değiştirdi.O kadar çok bu mantık güdülerek eş seçimi yapıldı ki insanlar biraz olsun manevi duygular da arar oldular..Kullanıldıkları hissine kapılıp sonraki nesillere aşıladılar bu değişikliği..
Yeni nesili düşünerek konuşmuyorum..Büyüklerimiz de artık mala mülke hizmete çok bakmıyorlar..Değer arıyorlar..

arzın merkezine yolculuk dedi ki...

Bingo derim ben bu saptamaya. Artık herkes o kadar para odaklı yaşıyor ki inanılmaz. Aşk gidilen pahalı restoranlarda, pahalı kokular eşliğinde, marka kıyafetler içinde anca hayat bulabiliyor ve tek taş ve hatta geçenlerde yeni öğrendiğim tam tur diye tabir edilen pırlanta yüzüklerle alevleniyor. Sonra .. Sonrasını bilmiyorum, kısa çöpü çekenler ayrılıyor işte:)
Ve pek tabii ki fazla her şeyin farkında olamayan, erkeğim uydusu şeklinde yaşayan hatunlar ve sağlıksız ilişkiler... Neyse fazla uzattım

miso dedi ki...

Yavaş yavaş değişiyor bence gaykedicim. Aslında çoğunluk hala böyle ama bir kısım da farklı parametrelere de dalıyor ara sıra. Bir arkadaşımın annesi "kızım evlenmeden önce bir bak bakalım güney yöreler iyi işliyor mu?" demişti de çok şaşırmıştık. Hiç de öyle çatlak anne kıvamında bir kadın değildi. Bu tip işlerde kadınlar başı çekiyor galiba.

marruu

Adsız dedi ki...

yanıkkoza...
bir gazte köşe yazarının szöü kısmen şöyle ilk basta biz müslüman kesim erkekler ilk basta namuslu olsun çirkin olsun benim olsun der sonra bakarsın yas ilerler derkii cilveli olsun cilveden canımı alsın ne olursa olsun der ve ilerki yaşlarda eski kadınlara güle güle der işte kısacası böle yazmış adamcağız vecevremde böle tip dolu özellikle belediye baskanları neyse buda örnek olsun aslında bu konu da yazılacak o kadar sey var ama boş verelim bu kadar yeter deyim paylasım için saol ....
yanıkkoza....

gaykedi dedi ki...

inte
biraz da öteki türkiye, beriki türkiye meselesi yani :D

_____________

arzın m...
tam tur deyimini ilk defa duyuyorum, am tur alırsan bana tam tur binebilirsin demek anlamına geliyor galiba :))

______________

miso
haydaa bilmediğim bir deyim daha, güney yöreler önemlidir çok, bakın güney doğu ebemizi s....yor :D

Sagır Kedi dedi ki...

Benim "ezik" derkenki kastım ya gerek insanlar çalışkan olmalı kendi başının çaresine bakmalı,kadın erkekten erkek kadından para-pul-mülk beklememeli...Ki ben gaykedinin son cümlesinde geçen "eş seçiminde en önemli etkenlerin, kadın için erkeğin tercihen iyi bir işi ve evinin olması, erkek için ise kadının saçını süpürge edecek ve fazla sesi çıkmayan bir tip olması"yorum yaptım.İnsanlar kendilerine güvenerek karşındakiden sadece sevgi-saygıya dayalı ilişki beklentisi dışında hiç bir isteği olmaksınızın ilişkilerini sürdürebilmeli...
inte farklı düşünmüyoruz aslında...Senin yazdıkların da doğru..Hele de son yazdığın "değer arıyorlar"...Dediğim gibi ben eş seçiminde paraya pula bakılmamalı öncelik manevi değerler olmalı diyorum.

gaykedi dedi ki...

sağır kedi
geçen gün bir yerde okudum islam ülkeleri içinde en fazla çalışan kadın nüfusuna sahip ülkeymişiz, daha gidecek çok yolumuz ve şarkıdaki gibi "benim hala ümidim var"...

Adsız dedi ki...

yanıkkoza...
bazen bana cevap yazmayı unutuyon bu ikici mi ne oldu ama önemli değil olsun cevap vermesende ben yorum yazarım...
yanıkkoza...

Sagır Kedi dedi ki...

Haberi senden duyuyorum gay kedi,olabilir ama keşke kafaları da çalışsa dersem tartışmayı alevlendirmiş olurum:)))Uzatmaya da alevlendirmeye de niyetim yok.Yine de insanlarımız bir değil herkesin kafasından farklı düşünceler geçer...

gaykedi dedi ki...

yanık koza
çok özür, bazen feci dalıyorum herneyse... yazdıklarına ekleyeceğim türkiyede en çok eşini aldatan kesim esnaf tüccar kesimiymiş, hem gelir açısından hemde zaman olarak buna işleri müsaitlermiş çünkü...(radikalde yazı dizisi vardı aldatmak ile ilgili orada bir uzman söylüyordu bunları)

____________________

sağır kedi
yüzde oranı olarak tabi, yoksa bizden kalabalık nüfusa sahip müslüman ülekelerde daha fazla kadın çalışabilir ama tabi bu pek bir şey ifade etmiyor, tanrı insanoğluna akıl fikir versin ve kocaman bir amin diyelim buradan :D

Sagır Kedi dedi ki...

benden de amin o zaman gay kedi:)))