23 Eylül 2008





Kedi
Tavsiye İstiyor !


"...Avrupa İslam tarihini ve İslam'ı Müslümanlardan daha iyi incelemiştir. Müslümanlar kendi tarihlerini Batılı bir sistematik ve yorum içinde Batıdan öğrenmişlerdir..."(*)

"...İslamda tefsir tarihinin büyük ismi kuşkusuz orientalizmin en önemli bilginlerinden olan Alman şarkiyatçısı Theodor Nöldeke'dir. Nöldeke'nin ondokuzuncu yüzyıl ortasında yazılmış olan Kur'an Tarihi bu konunun en büyük klasiklerinden biridir.

Daha sonra Fuat Sezgin Hoca'nın çok taktir ettiği, aynı zamanda aynı zamanda iyi bir bilim tarihçisi olduğunu söylediği İslamist Ignaz Goldziher gibi isimler aynı yoldan giderek Kur'anın tefsir tarihine büyük katkılar sağlamışlardır.








Bu bilim adamları, Kur'anın Halife Osman zamanında tek metin haline getirilmeden önce bile içeriği hakkında Peygamber Muhammed'in yakınları arasında çok önemli tartışmaların olduğunu belgelemişlerdir...." (**)

Evet şimdi sizden ricam, İslam hakkında tamamen bilimsel kaygılarla yazılmış, bana din propagandası yapmayan ama onu özellikle kötülemeye de çalışmayan, çok fazla akademik bir dil kullanmayan, İlhan Arsel, Turan Dursun ve Erdoğan Aydın kitapları dışında birkaç kitap tavsiye etmeniz...

(*) Prof. Doğan Kuban
(**) Prof. Celal Şengör


22 yorum:

Umut dedi ki...

Kedi bu belgeseli izle derim:

"Islam: Empire Of Faith / İslam: İnanç İmparatorluğu
Hz. Muhammed'in hayatını, İslamiyet’in doğuşu ve yükselişini, İslam tarihinin önemli dönüm noktalarını tarihi bir perspektiften ele alan belgesel; İslam dininin ve medeniyetinin insanlık tarihi açısından önemini ve etkisini anlatıyor.
Robert Gardner tarafından çekilen ve ikisi türk olmak üzere dünyaca ünlü 10 teolog tarafından hazırlanan belgesel, objektifliği ve içeriği bakımından literatürdeki en başarılı eserlerden biridir. 3 ana bölümden oluşan belgeselin son bölümü Osmanlı tarihine ayrılmıştır. Sanat tarihinden sosyolojik incelemelere, din tarihinden siyasi gelişim süreçlerine kadar çok geniş bir yelpazeye sahiptir.

Amerikan PBS televizyonunun çektiği belgeselden kisa alintilar:

- İslam, insanlık tarihinin en büyük başarılarından biri .
- Onlar Rönesans’ın tohumlarını Leonardo Da Vinci’nin doğumundan 600 yıl önce ekenlerdi.
- Hastaları iyileştirmeyi, hesap için kullanmak üzere numaraları biz onlardan öğrendik.
- Dünyadaki tüm kültürler İslam tarafından şekillendirildi.

PaNDoRa dedi ki...

Sevgili kedi, İslami içerikli kitapları okumak bana çok sıkıcı geliyor malesef. çünkü öyle bir korkutuyorlar ki insanı, yaşamından nefret ediyorsun adeta. Bana göre din propagandası yapmayan bir isim Yaşar Nuri Öztürk'dür. "400 Soruda İslam" kitabı ise güzel bir kitapdır. Bir de "Allah ile aldatmak" isimli kitabını önerebilirim sana.

Görüşmek üzere.

Sevgiler :))

sufi dedi ki...

Sevgili gaykedi,günümüze göre İnsanın insan olması yolunda geçmesi gerektiği engebeleri en güzel ve yalın anlatan kişilerden biri
Lütfi Filiz bizce "Noktanın sonsuzluğu"nda fazla akademik dil kullanmadan din dil ırk ayırmadan Allah'ı içimizde nasıl görebilirizin formüllerini veriyor.Sevgilerimizle

gaykedi dedi ki...

umut
tavsiye için çok teşekkürler, en kısa zamanda edinmeye çalışacağım, pek zannetmiyorum ama umarım sadece esas ortadoğu pazarı düşünülerek para kazanmak için yapılan ve eleştiri içermeyen bir methiye değildir bu belgesel, çünkü biliyorsunuz dinsel en ufak bir eleştri içeren belgesel islam ülkelerinde yasaklanacaktır...

pandora
yaşar nuri hocayı bir islam alimi olarak beğenirim, siyasete girmeden önce kendisini daha da çok severdim ama aradığım bir islam aliminin yazdığı kitaptan öte birşey...

sufi
o kitabı annem-babam için edineceğim, bende bir göz atarım artık ama benim istediğim kitap islam ve onun tarihi üzerine bilimsel sistematik bir analiz kitabı...

ANAHTAR dedi ki...

Umut un bahsettiği belgeseli ben de merak ettim. Yaptığı alıntıların hepsi olumlu şeyler olduğu için belgesele biraz önyargılıyım ama yine de izlicem.

internette küçük bi araştırma yaptım ve belgeselin 15 parçalık rapidshare linklerini buldum. daha yeni rapid premium almıştım hemen hüpletiyorum.

Korsan içimizde. :P

wonderland of pembe hanım dedi ki...

sevgili gaykedi;
öncelikle sana önyargılarımı yenebilmem için iyi bir örnek teşkil ettiğin için teşekkür ediyorum(sebeplerini daha sonra biara anlatırım=))islam konusuna gelince; dediğin gibi oldukça sofistike bir dilde yazılmış bilimsel kitapları okumaktan ben de hiç haz etmiyorum ve senin gibi ben de propaganda amacı gütmeyen tamamen belgelere dayanan islam tarihini öz biçimde ve gerçekçi anlatabilecek 'bütün bir kitap' arıyorum bütün kitaptan kastım başlangıçtan bugüne tüm yönleriyle..tarih olmasa da islam yorumları ile ilgili bikaç güzel kitap okudum yakın zamanda şimdilik aklımda kalan 'Kuran, Tevrat, İncil-Konuşulmayan Ayetler-Süleyman Diyaroğlu..uzun yorumum ve gereksiz ayrıntılarım için şimdiden af dilerim..umarım ikimizde aradığımız güzel ve yararlı kitabı bulabiliriz=)

gaykedi dedi ki...

anahtar
korsan anahtara ne denir? buldum çilingir :D (teşekkürler linkler için...umut'un bahsetmesi biraz fazla olumlu değil mi? açıkçası bir methiye izlemek ben de istemem...)

wonderland...
önyargıların sebebleri escinsellikle ilgili olmali sanirim, eger yanilmiyorsam tabi :D (umarım kitaplar konusunda burada daha iyi tavsiyeler de gelir, benim bu konuda şikayetim kitapların ya kötülemek, ya övmek için yazılmış olması, rasyonel kitaplar bulmak ne kadar zor...sanırım sizinle aynı tür bir kitabı arıyoruz...ayrıca bahsettiğin kitabı araşıracağım, tavsiye için teşekkürler)

herackles dedi ki...

Islamiyet ile ilgili "... disindaki yazarlar" dediklerin Islamiyet karsiti yazarlar. Simdi bu orneklere gore mi ornekler istiyorsun yoksa baska pencerelerden mi? Akademik olmasi onemli degil de ne kadar uzun ve ne kadar derin; hangi konularda cevaplar veren bir kitap olmali?
Simdi o kadar cok sey geliyor ki aklima... Mesela Imam Gazali guzel bir ornek olabilir ya da Kenan Rifai`den "zerredeki okyanus" ama dilleri -akademik olmadiklari halde- agirdir bunlarin.
Neyse, sen detaylandir... Ben de aklima gelen birkac ismi soylerim.

herackles dedi ki...

Meseleyle ilgili olarak;
Oryantalistler islamin bas belalaridir zaten. Basilmis Islam Ansiklopedisi`nde oryantalist olmayan tek isim yoktur. Ozellikle Nur Cemaati buyuk bir savas halindedir bunlarla ki bence dogrudur da yaptiklari. Cunku amaclari "ilim irfan askina islami arastirmak" degil karsi dine yer acmak icin islami zayiflatmaktir.

gaykedi dedi ki...

severek okuduğum "şöyle" bir çalışmanın islam için yapılmışı olabilir mesela, ayrıca bütün şarkiyatçıları aynı kefeye koyamazsın herackles, ora da "Fuat Sezgin" gibi büyük hocaların değer verdiği dünya literatürüne geçmiş önemli araştırmacılardan bahsediliyor...

arzu pinar dedi ki...

lütfi filiz'in noktanın sonsuzluğu (4 kitap), burak özdemir'in tanrı'nın doğumgünü, yaşar nuri öztürk çevirisiyle Kuran, Mevlana'nin mesnevi ve fihi mafisi.bunlar olmasa inançsızdım.

herackles dedi ki...

Sen biraz "cerez" bir seyler istiyorsun, anladim :)
O zaman Yasar Nuri Hoca bu konuda derman olacaktir sana. Renk olmasi icin Omer L. Mete`nin "Allah`siz muslumanlik" kitabina da bakilabilir.

Yok bodoslama dalayim diyorsan -adami sevmesem de- Said-i Nursi`nin Sozler kitabi da okunabilir. Yalniz mumkun mertebe "Turkce"si olursa anlasilmis olur.

Cemalnur Sargut da cok hos bir hanim. Konusmasini dinlerken motive olamasam da okunasi bir insandir.

Yalniz bunlarin hepsi "muslumanlik soyle guzel, muslumanlik boyle guzel" diyorlar.

Aslinda ben senin yerinde olsam oncelikle Kur`an ile escinsellik arasindaki her turlu yayina saldirir, bizimle de paylasirdim :)
--

Sarkiyatcilar derken isler karismasin; islam ansiklopedisini yazanlardi bashettiklerim. (Oryantalistlerle sarkiyatcilari ayni anlamda kullanmiyorsun sanirim?)

gaykedi dedi ki...

arzu
her hangi bir dine ya da tanrıya inanmamanın kötü birşey olduğuna inanmıyorum ben, sadece sorun iyi bir insan, insan olup olamama meselesi, ha dinler bu konuda yardımcı olabilir mi, buna belki derim...bahsettiğin kitaplar içinde sanırım benim aradığım türe en yakın kitap burak özdemir'e ait olan...

herackles
sen beni anlamamissin yahu... islamı, hz.muhammed'i, kuranı, mezheplerin doğuşunu, önemli tarikatları, tarih boyunca ekolleri, inancın heyecanıyla değil, bilimin soğuk kanlılığı ve mantığıyla inceleyen, tarafsız bir dil kullanan, olaylara islam ve sünni pencereden bakmayan birşeyler arıyorum...(bu arada oryantalist ve şarkiyatçının sözlük anlamı aynı, bütün oryantalistleri aynı kefeye koymazsın sanırım)

Metronom dedi ki...

"Hz. Muhammed'in Felsefesi" CEMİL SENA (Remzi Kitabevi-1993)

herackles dedi ki...

O zaman hemen aklima gelen "Abdülbaki Gölpınarlı" ismini soyleyeyim. Dediklerinin bir kismini iceren kitaplari vardir. Bir dusuneyim, aklima kimler gelecek bakalim baska.

(ayni kefeye koymadigim icin birine oryantalist derken digerine sarkiyatci diyorum ya zaten.)

gaykedi dedi ki...

metronom
bu aradığım kitaba yakın bir eser olabilir, çünkü bir felsefecinin eseri, sağol....

herackles
tavsiyeler için çok teşekkürler, Abdülbaki Gölpınarlı gerçekten üzerinde durulması gereken önemli bir araştırmacı...

TuTasTemre dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
herackles dedi ki...

Bir de unutmadan:
muhammed esed tefsirini okudun mu?

gaykedi dedi ki...

tutasemre
ben tam tersi önce soruları sorar sonra inanırım bu yüzden bilim dışında tutunabileceğim, güvenebileceğim bir dal göremiyorum açıkçası... şengör'ün ateist olması onu kelimenin dolu dolu anlamıyla, dünya çapında bir bilim adamı olmasına engel değil, kendisine ben de bazen kızsam bile çok severim ve değer veririm :D

herackles
okumadım canım, ama tefsirden çok tefsirlerin tarihi ve incelenmesi ilgimi çekiyor...

TuTasTemre dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.
gaykedi dedi ki...

emre
bazen aşiriya kaçtiğini düşündüğüm cumhuriyetçi kimliği beni rahatsız da etse, alanında dünyanın en iyi bilim adamlarından "birisi" Şengör... bilimi küçük görüyorsun anladığım kadarıyla, hasta olunca doktor yerine hocaya gidersin sanırım sen :D

TuTasTemre dedi ki...
Bu yorum yazar tarafından silindi.