24 Ağustos 2008







Türkler !


Milliyetçilik Türklere tarih kitaplarıyla, basınla, kültürle öğretilmiş değildir. Türkler milliyetçilikte çok geç kalmışlardır. Bizim ders kitaplarımız kötüdür, içinde milliyetçilik yoktur. Milliyetçi bir romanımız, milliyetçi sanat eserlerimiz, şiirlerimiz, tiyatrolarımız ve sinemamız mı var? Yok.

Milliyetçiliği bize tarihimiz öğretmiştir. Tarih tarafından milliyetçi kılındık. Biz milliyetçi olmaya mecbur kaldık. Balkan Savaşları ve Çanakkala Savaşı’nın acılarının, toprak ve can kayıplarının bunda büyük etkisi vardır. Gerçek milliyetçilik yaygın, yoğun ve evrensel bir şekilde dünyayı kavramaktan geçer. İnsanlar ve toplumlar dünyayı tanımakla milliyetçi bir noktaya ulaşabilirler. ‘Milliyetçilik kötüdür’ diyenleri, ‘milliyetçilik yükseliyor’ diyenleri ben hiç kaale almam.


Bu sözler İlber Ortaylı'ya ait, kendisi devlet tarafından kutsandıkça daha da bir garipleşiyor mu ne? Bu söylediklerini "Mustafa Kemal gibi evrensel düşünebilen aklı başında ve nitelikli milliyetçi bulmak zor" olarak anlamak istiyorum.



15 yorum:

gay_yor dedi ki...

başka bir anlamı düşünelemez zaten..

delikanlı dedi ki...

''Bunu söyleyenlerin en kötü milliyetçiliği yaptıklarına şahit oluyoruz. Böyle söyleyenler coğrafyası bile olmayan bazı unsurlarla ilgili mikro milliyetçilik yapıyorlar.''diye de devam ediyor aktardığın yazı.

Bugün Türkiye’de yükselen bir milliyetçilikten bahsediliyor. Siz ne düşünüyorsunuz?
diye bir soruya da şöyle bir cevap vermiş;
Türkiye’de yükselen bir milliyetçilik falan yok. Türkiye neyse o! Fakat böyle yükselen milliyetçilik diye abuk sabuk tahliller yapanlar çıkarsa bunun reaksiyonu doğar. O da kısa bir süre devam eder. Üç tane emekli subay kitap önünde tabanca koyup yemin ediyorlar. Nerede ben o derneği görmüyorum bile. Yani onlar sokakta değiller. Size bir takım tehlikeler karşısında uyuyun demiyorum ama ortalığı da şamataya vermeyin.

çelişiyor gibi geldi bana her iki cevabı...

gaykedi dedi ki...

gay-yor
var mı mustafa kemal gibi evrensel ve yerel değerleri birleştiren hümanist milliyetçi, değil mi?

delikanlı
kendisinde ciddi bir kafa karışıklığı söz konusu, sanırım devletle fazla haşır neşir olmak akademik zekaya yada çıkarlara yaramıyor.

gay_yor dedi ki...

aynen öyle

BaL dedi ki...

Bana çok da garip gelmedi yahu... Ben mi salaklaştım son zamanlarda havalardan :D

Bak yine çat kapı daldım içeri :))))

blanc dedi ki...

belki de bu yanıtlarının başka bir sebebi vardır. birkaç yıl önce kendisini okuyan kesimle bugün okuyanlar arasında dağlar kadar fark var. milliyetçi cepheyi kızdırmamak istiyor olabilir aynı zamanda okur kitlesini kaybetmeyi de göze alamıyordur.

Okan Yüksel dedi ki...

Sondan başlayayim: "kendisi devlet tarafından kutsandıkça" saptamana sonuna kadar katılıyor, altına imzamı atıyorum. Prof. İlber Ortaylı sistem tarafından kutsanmakta ve tabulaştırılmakta.

Görüşlerinin ise bir kısmına katılmakla birlikte, kendimce, eksiklikler görüyor. Hayır, bu topraklarda insanlar milliyetçiliği Balkan ya da Çanakkale yenilgileriyle öğrenmiyor. İnsanlar, ne yazık ki, milliyetçiliği yarım yamalak edebiyat-tarih karışımı kitaplardan öğreniyor. Belki bugün, Şu Çılgın Türkler kitabı bir Çanakkale'den çok daha etkili olabilmekte. Bu noktada İlber Ortaylı'yla farklı düşünüyorum.

Ve bir bilim adamının hiçbir sisteme, cemaate veya topluluğa göbekten bağlanmaması gerektiğine inanıyorum. Belki TRT'deki programlar ya da cemaat basınında çıkan bir iki övgü (İlber Ortaylı'yı kastetmiyorum cemaatler noktasında) insana biraz pr kazandırır ama çok daha fazlasını da kaybettirebilir. mesela bilim adamının olmazsa olmazı objektif bakış açısı bir anda yok olabilir.

gaykedi dedi ki...

bal
ah şu sıcaklarrrrrrrr :p

blanc
türkiye'de sadece kitaptan kazandığınla geçinen çok az insan var, sanırım burada devlet bence daha önemli bir faktör olsa gerek.

okan
"milliyetçiliği yarım yamalak edebiyat-tarih karışımı kitaplardan öğreniyorlar" demişsin bende bir ekleme yapayım buna, yalap şalap malkaçoğlu türü filmlerle olacak iş değil bu, daha adam gibi cumhuriyet üzerine film bile yapamadık...

ertank dedi ki...

bence ilber ortaylı hiçbir zaman iyi bir tarihçi olmadı. ulus ve ulusçuluk kavramlarının insanlık tarihinde kıscaık duraklar olduğunu göremeyen birine iyi miyi değil, tarihçi bile denmez, nitekim aslında kendi popüler çevresi dışındaki kimse de onu öyle addetmez. mülkiye geleneğinden yetişme tarihçi de bu kadar olur zaten.

ben ortaylı'nın bırakın 1950 sonrasındaki tarih yöntembilimlerini, annales okulu'nu falan takip ettiğinden bile şüphe duyarım.

ulus konusundaki düşüncelerimi de bilmeyenler için yineleyeyim: insanlık tarihinin en zehirli icatlarından biridir, iyisi kötüsü, çağdaşı yobazı falan da yoktur. birileri biraraya geliyorsa, bunun için kendilerine her zaman dışarıda bırakacakları bir 'öteki' gerekmiştir. ulus, bunun en kurumsallaştırılmış versiyonudur.

Parin Khgadlyan dedi ki...

Ben milliyetçilikle ilgili kendi düşüncelerimi yazmak istiyorum izninizle...


Milliyetçilik ve ırkçılığı ayırmak gerek tabi.. Milliyetçiliği özümsemek tüm milletlere aynı değeri vermektir bana göre.Milli değerlerin korunması bir ermeniye de ,yunana da kürte de edilen hakaret (milli özelliklerine,değerlerine,kişiye zaman içinde 'etiketlendirilmiş' ırksal özelliklerine edilenden bahsediyorum) en az şahsınıza edilmiş kadar üzülmek,savunmaktan geçer..

gaykedi dedi ki...

ertank
harika yazmışsın, çok ilginç, aslında entellektüel donanımı çok iyi birisi ama neden böyle tekliyor ve daha evrensel bakamıyor olaylara bende emin değilim.

parin
insanlık sevgisi vatan sevgisine üstün basmalı toplamda değil mi...yazdıkların aklıma hrant'ın cenazesinde "hepimiz ermeniyiz" sloganına deli olan kişileri getirdi...

Parin dedi ki...

Ben senelerce Türküm doğruyum çalışkanım! dedim,hiç de deli olmadım...İnsanların zoruna gitti yürüyüşler Hrant Dink için.. Türklerle ilgili şeyler söylemiş,bu milliyetçi takılan faşistler de oyunlara alet olup öldürmüşler işte.. yürünür mü?:)

gaykedi dedi ki...

parin
şu ilkokul andı var mı acaba halen okullarda yahu, merak ettim bak şimdi :p

Parin dedi ki...

Ben ilkokuldayken vardı(lisede yok şimdi onu biliyorum)
konu o değil aslında,kocaman bir bencillik!Tüm olan,olmuş,olacak şeylerin kaynağı insan sevgisinden yoksun olmamız

gaykedi dedi ki...

parin
ah şu insan sevgisi eksikliği ve şiddet değil mi :(