26 Ağustos 2008






Finlandiya !


Çalışanların verimliliğinde dünyanın en iyilerinden olan Finlandiya şimdi de zeki öğrencileri ile dünyanın dikkatini çekiyormuş. Hemen "eh Finlandiya zengin bir ülke, eğitim ve olanaklar süper, olacak tabi" demeyin, Finlandiya'nın başarısına imrenerek bakan ve biz bunu neden başaramıyoruz diyerek bunu incelemeye alan diğer gelişmiş ülkeler.

Finlandiya'daki liseli çocuklar ev ödevlerini yapmak için günde en fazla yarım saat harcıyorlar. Okul üniforması giymiyorlar. Finlandiya'daki liselerde çalıp duran ziller veya üstün zekalılar için özel sınıflar da bulunmuyor. Çok az miktarda standart sınavlar var.

Finlandiyalı gençler de Amerikalı yaşıtları kadar internet bağımlısı. Alaycı konuşmayı seviyorlar rap ve heavy metal dinliyorlar. Ama konu matematik, fen bilgisi veya dilbilgisi olunca 15 yaşındaki Finlandiyalı çocuklar dünyadaki diğer arkadaşlarına fark atıyorlar.









Finlandiya'da çoğu okulun herhangi bir spor takımı yok, bandosu veya müzik grubu da yok. Mezuniyet balosu gibi etkinlikler de düzenlenmiyor.

Finlandiyalı eğitimcilerin fikrine göre, yetenekli çocukları daha da yüksek performans göstermeleri için teşvik etmektense, zayıf ve geride kalan öğrencilere daha çok eğilmek, toplamda çok daha iyi sonuçlar veriyor. Buradaki ana fikir, daha zeki konumdaki çocukların, kendi gelişimlerini engellemeden, kendilerinden daha geri konumdaki arkadaşlarına yardımcı olacağı ilkesi üzerine kurulmuş. Eğitimde 'rekabet' anlayışı Finlandiya'da pek rağbet görmüyor anlaşıldığı kadarıyla.

Finlandiyalı öğretmenler dersler için istedikleri yardımcı kitapları seçmekte ve ders programını diledikleri gibi oluşturmakta özgürler. Ulusal müfredata uyum tabii ki söz konusu. Ancak diğer ülkelerdeki eğitim sistemini standart tipte üretim yapan bir "fabrikaya" benzetecek olursak, Finlandiya'daki öğretmenleri bir tür 'serbest girişimci' olarak tanımlamak yanlış olmaz.

Güncel.net'te okuduğum uzun bir yazıdan özet...Gaykedi



16 yorum:

Karōshi dedi ki...

Bu Kuzey ülkeleri gerçek medeniyeti yaşıyor.. Hiçbir zaman yurtdışında yaşamak gibi bir isteğim olmadı ama artık diyorum kendin yaşamadın Suzi yaşasın medeniyetin bahşettiklerini..

delikanlı dedi ki...

Türküz doğruyuz ve çalışkanız halbuki neden finlandiya yerine(!) bizi incelemediler ki.

ZAMANDAN SIZAN...KIYMET dedi ki...

Bıktım başka ülkelere gıpta ile bakmaktan kedi..

hermiyas dedi ki...

aynı fillandıya da yılda kaç intihar girişimi olduğunu merak ettim doğrusu!?

gaykedi dedi ki...

karoshi
şiddetin en az olduğu ve kadınların en çok topluma karıştığı ülkeler bunlar. çoğunda kadın milletvekili oranları erkeklere yakın oranda.

delikanlı
herşeye rağmen genede bardağın dolu tarafından bakmak ve bizim eğitim sistemimizde ki tarikatlara, faşizme direnen yüzbinlerce öğrenci, aile ve eğitmene teşekkür etmek istiyorum.

kıymet
aman da kimleri görüyorum, bloguna uçayım bari buradan hemen, tatil bitti galiba. özenilmeyecek ülkeler değil ama onları dünyada bizimle karşılaştırmak bir anlamda yanlış olur, çünkü küçük, zengin ve eğitimli toplumlar.

hermiyas
alkol ve intihar sorunları olduğunu duymuştum, intihar macaristanda da çok görülüyormuş, sanırım neredeyse güneşsiz geçen ikliminde bunda payı var...

salih dedi ki...

"fem"ve ona benzer para tuzaklarına ayrımcı öğrenci görüşüne sahip olan insanlar okumalıydı bu yazıyı.kuzenimi fem de altsınıflara düşüren yobaz beyinler okumalıydı.
ama okusalar ne olacak bu ülkede ve bilmiyorum bu kadar oluyor mu diğerlerinde de bu yazıyı duyacak insanlar olmalıydı.
sırf okumayı sökemedi diye bir öğrenciyle ilgilenmeyip diğerine yönelenler okumalıydı.
arkadaşına öğrendiğini anlatmaya üşenen o nesil okusaydı.
ama kocaman bir nerdeeeeee
çekiyorum.
sevgiler.

kişisel depresyon anları dedi ki...

eğitim en büyük para kazanma kapısı, düzgün olmasından çok kazandırması önemli. gerisini boşverin biz dolacak ceplerimize bakalım. içi bırakıp, bi okul kenarında kurtlu spiderman kurabiyeleri yapıp satmayı düşünüyorum, yaşasın eğitim sistemimiz, okullarımız, çocuklarımız ve tabiki de para :)

ertank dedi ki...

Finlandiya çok uç bir örnek. Orada yalnızca öğretmenler değil, öürenciler de bir nevi 'serbest' girişimci. Sistem o kadar modüler ki, atıyorum, orta ikide bilgisayar mühendisi yerine yüzücü olmaya karar veriyorsunuz, hop, lego parçaları değiştirir gibi yapıyı değiştiriyorlar, sosyal çevrenizi değiştirmeden eğitime devam ediyorsunuz.

Ancak, dediğim gibi, Avrupa'da herhangi bir ülke, Fİnlandiya'nın yakaladığı başarıya çok çok uzak. Türkiye'yi hiç sormayın, eğer merak ediyorsanız Google'a Türkiye + PISA yazın.

gaykedi dedi ki...

salih
fem'den öte bu ülkenin ciddi bir canavar haline gelen dershaneler sorunu var :((

kişisel d...
özel okullar ve dershaneler çığ gibi güçlenip büyüyorlar bu beni çok korkutuyor, paranın en az konuşması gereken yerlerden birisi eğitim sektörü (diğer çok önemliler sağlık ve adalet)

ertank
uç bir örnek olduğunun farkındayım, ama iyi bir milli eğitim bakanımız/bakanlığımız olsa erken uyanıp bazı şeyleri değiştirebilir, ama milli eğitim bakanlığının faşistlerin ve tarikatların en çöreklendiği kurumlardan birisi olduğu söyleniyor sende biliyorsundur :(

cien anos de soledad dedi ki...

hastalarıyım zaten uzun zamandır..

gaykedi dedi ki...

cien
belçika yerine finlandiya yapsana yahu :p

ertank dedi ki...

milli eğitim bakanlığı akp iktidarı ile birlikte çok tuhaf bir yer oldu. 12 eylül'ün en çok dumura uğrattığı iki bakanlıktan biri burası oldu -öteki de adalet bakanlığı-. türk-islam sentezi uydurması buradan çıktı, endoktrinasyon buradan palazlandı.

şimdiki eğitim bakanı hüseyin çelik ise, özellikle bakanlık çalışmaları içinde sanıldığından çok daha fazla liberal çıkış yaptı. talim terbiye kurulu, sosyal bilimler kitaplarına hayli çekidüzen verdi, sivil toplum örgütü çalışmalarına kulaklarını tıkamadı.

ancak kimse bunları keyfinden yapmadı. yine akp zamanında ders kitapları, türkiye'nin en büyük sektörlerinden biri haline geldi. arşivleri tarayın, birbirini vuran yayınevi sahiplerine rastlayacaksınız. benim her zaman savunduğum, akp'nin aslında din ile bir alakası olmadığı, asıl derdinin kapitalizmin vahşi bir versiyonunu memlekete yerleştirmek olduğu argümanı, özellikle bakanlık'ın okul kitabı rant dağıtımı süreçlerinin incelenmesiyle, çok rahat kanıtlanır.

demem odur ki, ders kitaplarımızın içeriği yirmi yıl öncesiyle karşılaştırılınca çok daha liberal; ancak 'bana paradan bahsedin'.

küçük bir not olarak ekleyeyim dedim.

gaykedi dedi ki...

ertank
akp'nin liberalliğine açıkçası güvenmiyorum ve güvenenin de aklına şaşarım. düşünüyorumda son 30 yılda hangisi daha çok vicdanları sızlatmıştır, adalet bakanlığı mı, meb'mi, bu sorunun cevabı sanırım adalet bakanlığı olsa gerek :(

Ebru dedi ki...

Sonumuz hayrola...

gaykedi dedi ki...

ebru
bu gidişe artık hayır olmalı.

Ebru dedi ki...

Ama nasıl, söylemekle olmuyor :(