01 Nisan 2008





Tanrı,
Ölüm ve Einstein II



"Popüler bilim kitaplarını okudukça, İncil de anlatılan hikayelerin çoğunun doğru olamayacağına inandım. Sonuçta çılgınca bir özgür düşünce ortaya çıktı ve aynı zamanda gençliğinde kasıtlı olarak devlet tarafından bu yalanlarla kandırılıyor olduğu izlenimini edindim."

"Şayet sınırlı ve kısıtlı imkanlarımızla tabiatın sırlarının içine girmeye çalışırsanız bulacağınız şey, bütün fark edilebilen kanun ve bağlantıların arkasında, son derece subtil(*) dokunulamayan ve izah edilemeyen bir şey olduğunu anlarsınız. İşte bu anladığımız her şeyin ötesindeki güce saygı duymak, benim dinim olarak anlaşılabilir."








"Bizim yaşayabileceğimiz en güzel duygu esrarengizliktir. Bu duygu, gerçek sanat ve bilimin beşiğinde ki en temel duygudur. Gerçek sanat ve bilimin beşiğinde bu hissediş vardır. Bu hissedişe yabancı olan her kişi, hayret ve merak duymayan herkes, bir ölü gibidir, söndürülmüş bir mum gibidir."

"Ben, Spinoza'nın kurallı bir ahenk içinde, tüm varoluşta kendisini gösteren tanrısına inanıyorum, ama insanlığın kaderi ve insanların yaptıkları ile ilgilenen bir tanrıya inanmıyorum."

"Beni ateist'lerden ayıran nokta, kozmosun ahengiyle ilgili olarak ulaşılamayan sırlar karşısında duyduğum büyük huşu ve tevazudur."








"Ben bir ateist değilim, ancak kendimi bir panteist(**) olarak da nitelendiremem. Buradaki sorun, bizim kısıtlı akıllarımızla algılayabileceğimizden çok daha büyük. Biz, pek çok değişik lisanda ki kitapla doldurulmuş bir kütüphaneye giren küçük bir çocuk gibiyiz. Çocuk bilir ki kütüphanedeki kitapları biri yazmış, ama nasıl yazdığını bilemez. Yazıldıkları dili de anlamaz. Çocuk, kitapların sıralanmasında esrarengiz bir düzen olduğundan şüphe eder, ama ne olduğunu da bilemez. İşte bu durum bana göre en zeki insanın dahi tanrıyla ilgili tutumunu gösterir."(***)



(*) Subtil; ince, becerikli, cin gibi.

(**) Panteist;
Tanrı ile evreni bir düşünen, her şeyi, doğayı tanrı olarak gören.

(***) Walter Isaacson’un ‘"Einstein" isimli kitabından.(http://www.sufizmveinsan.com/konuk/einstein.html)



5 yorum:

Okan Yüksel dedi ki...

Yaptığınız paylaşımlar çok değerli. Özellikle şu son iki gündür "Tanrı, Evren ve Einstein" başlığı altında sunduklarınız çok güzel. Hepsini ajandama ve özellikle beynimin o gelişmekte olan kıvrımlarına kaydediyorum. Umarım bu paylaşımın daha uzun yıllar devam eder. Saygı ve sevgi ile..

bliyaal dedi ki...

Sonunda kendime geldim ve bir şeyler yazdım. Ne pis meret şu soğuk algınlığı yahu!

gaykedi dedi ki...

@okan beğendiğine sevindim, insanlık olarak bilimden başka tutunacak neyimiz var ki, sonuçta hasta olunca tıb bilimine sığınıyoruz, hocalara değil, uçaklarla seyahat ediyoruz, uçan atlarla değil, değil mi :p


@bliyaal ohh sonunda, birazdan ordayım :p

sufi dedi ki...

"Hayret ve merak duymayan herkes ölü gibidir.Sönmüş bir mum gibidir."Demişsin.
İnsan olmanın,düşünen bir varlık olmanın gereği naturası yani.Hayret ve merak duymasaydık olimpos dağında taş olurduk.Belki o bile düşünüp merak ediyordur bu yıl ilk meşaleyi kimin ateşleyeceğini kim bilebilir?.Sevgilerimle.

gaykedi dedi ki...

@sufi bunlara + birde şüphe etmek bilimsel düşüncenin temeli değil midir zaten :p