18 Mart 2008







Kıpprıss !


Özellikle iş gezisi için, defalarca gittiğim Kıbrıs'lıların, Türkiye de hiçbir yöreye benzemeyen, pek sevimli bir şiveleri vardır, hatta bence Türkçe şivelerin içinde en sevimlisi diyebilirim.

Ufak bir azınlık oldukları için olsa gerek, bu güne kadar nedense bu Türkiye'de Karadeniz, Ege, Kastamonu ağzı gibi çok bilinmez, sadece Mehmet Ali Erbil'in birkaç defa makaraya aldığını hatırlıyorum o kadar.

"Dünkü yazımda" size bahsettiğim kantoda geçen, Dingala kelimesinin ne anlama geldiğini araştırırken, çingenece "Dinga" kelimesinin deli anlamına geldiğini öğrendim ve pek eğlenceli bir Kıbrıs türküsüne rastladım.








Kına gecelerinde daha çok kadınlar tarafından süpürgelerle oynanan sözleri buram buram Kıbrıs kokan türkünün işte pek eğlenceli sözleri;


Bizim gari camasir ikar
Camasiri biragir
Gobeg atar

(Dingala guzum dingala
Komur goydum mangala
Dingala guzum dingala
Komur goydum mangala) nakarat

Bizim gari dolma yapar
Dolmayi alir agzina atar

tekrar nakarat

Bizim gari magarina yapar
Magarinayi alir burnuna sokar

tekrar nakarat



11 yorum:

miso dedi ki...

Yani sen bilirmin benim biraccık baba tarafından Gıprıslı olduğumu?
:)))) heheh

Bu arada mimin aklıma gelmedi. biraz düşünmem lazım. Dün bütün gece hırsız abiyi beklemekten bugün biraz karışığım :)

marruu

gay_yor dedi ki...

her yörenin kendine has bir şivesi olması çok güzel..şiveye o insanların içtenliğide giriyor diye DÜŞÜNÜYOM:)ve kendi şiveleriyle anlam kattıkları türkülerini şarkılarını dinlemektende keyif ALIYOM:)sevgili kedi..
buda biz izmirlilerin şivesi işte.. babannem ve anneannem günlük hayatlarında izmir şivesinden çok izler taşıyorlar..:)

küçükmübaşir dedi ki...

11yıldır halk danslarıyla uğraşan ve birçok kez kıbrısta bulunma fırsatı bulmuş biri olarak bu sözler çok tanıdık geldi. yani kıbrıslıların herhangi bir folklor ekibine denk gelmişseniz bu oyunu muhakkak izlemişsinizdir. sözler söylenmese de siz çarşaflardan ve ritmden çıkarabilirsiniz bu türküyü ;)
şivenin sevimliliğine aynen katılıyorum çok eğlenceli bence :)
napan be gaykedi? günün güzel geçtii?

gaykedi dedi ki...

@miso o yüzden demek sen çok kıprısa giden-gelen, mim konusunda hiç acele etme canım, kendini toparla biraz moralen :p


@gay-yor izmir şivesi dediğin, herhalde ege şivesi oluyor biraz değil mi :p

gay_yor dedi ki...

aslında ilden ile farklılaşmalar oluyor sevgili kedi:)

gay_yor dedi ki...

orasıda doğru tabi:):)

Ebru dedi ki...

Benim de dersaneden 2 kıbrıslı arkadaşım vardı,aradan 7yıl geçti hala dostluğumuz devam ediyor.Hakikaten çok güzel şiveleri var,benimde çok sevdiğimi bildikleri için şivelerini,bana yöreye ait türkü cd si göndermişlerdi.bu sözlerde süper,ellerine sağlık bizimle paylaşman iyi geldi :)

A. Murat Eren dedi ki...

Fotoğrafların her biri özenle seçilmiş, fakat fotoğraf sahipleri ile ilgili bir bilgi verilmemiş. Hürriyet gazetesi de böyle yapıyor :/

Konu ile ilgisi olmadığının farkındayım, fakat rastlamış ve aklıma gelmişken şeetmek istedim.


Selamlar.

gaykedi dedi ki...

@gay-yor bazı farklı kelimeler olsa da vurgu ve çoğu kelimenin aynı olması lazım, trakya, bulgaristan ve balkanlarda böyle, kendi akrabalarımdan biliyorum :p


@ebru bence de çok sevimli, fazla tanınmaması ilginç değil mi?


@a.murat yaralarımı deşmişsiniz, belki 10 seneye yakındır net üzerinden seçerek topladığım binlerce resimin sahipleri hakkında bilgi veremiyoruum, işin ilginç tarafı çoğunu aldığım yerde belirtmemiş bunları, şu foto copright sorunu resmi otomatik tanıyan yazılımların evrimi tamamlanmadan çözümlenmeyecek galiba :(

Ebru dedi ki...

kötü olan herkes tarafından fazlasıyla biliniyor da güzel şeyleri araştırmak,paylaşmak şart kalıyor hayatta.benimkiler kıbrısa kıpris diyorlardı ;)

gaykedi dedi ki...

@ebru evet bende farkettim onu o yüzden yazının başlığını vurgulayarak "kıpprıss" yaptım :p