08 Mart 2008







Delilik !


Kadınlar gününde, başörtüsü takamayan birkaç bin üniversite öğrencisi adına değil, abisinin, babasının, kocasının zoruyla türban takan, bu ülkede kimsenin pek bahsetmediği, zorla evlendirilen, okutulmayan, özgürlüğü kısıtlanan milyonlarca kadın adına, farklı bir yazı size Neslihan Acu'dan;

Kafama takılan fotoğraf işte bu: Türbanının üstüne yamyamuk geçirdiği sırma telli peruğuyla objektiflere mahzun mahzun bakmakta olan bir Şule….Hemen yanında da dudağı patlamış babası.

O fotoğrafa bakan liberaller, ikinci cumhuriyetçiler, türbancı aydınlar eminim ki benden farklı şeyler düşünmüşlerdir. “Özgürlükler işte böyle gasp ediliyor…Vah zavallı türbanlı kız” falan gibi şeyler.








Bense, delilik üzerine düşünüyorum. Baskıların ve cehaletin insanları nasıl delirttiğini düşünüyorum. Ben o fotoğraftaki kızın bakışını iyi tanırım. O dünyayı iyi bilirim. Saç telini göstermemek için, ucuz bir naylon perukaya sığınan o kızın ruh durumunu iyi deşifre ederim.

Babalar, ağabeyler, dayılar amcalar tarafından her hareketi kısıtlanan, engellenen, potansiyel günah makinesi sayılan kızlar öyle bakarlar: Mahzun, kırgın, hafif şaşkın, çokça öfkeli. Ve öfkeleri yanlış hedeflere yönlenmiştir hep. O baskıları, o aşağılanmaları yaşamış olan kadınlar anlar sadece bunu.

Çoğu genç kız o baskıcı aile ve mahalle ortamlarından koparamaz kendini, kurtulamaz. Zaten ilkokul öncesinden başlatılan bir beyin yıkama operasyonundan söz ediyoruz burada. Kanatları kırılmış, uçmayı hiç öğrenememiş kızlardan bahsediyoruz.










Bakın, Şule 21 yaşındaymış. Avrupa ülkelerinde, ABD’de falan 21 yaşında bir kadın kendi hayatından tümüyle kendi sorumludur. Diğer türlüsü garip gelir herkese.

Bizde ise, 21 yaşındaki bir genç kız babası tarafından getiriliyor üniversiteye, türban takma “hakkı” bizzat babası tarafından tekme tokat korunuyor.

Siz bunun adına hala daha “özgürlük” diyorsanız, ben de size 8 Mart kadınlar günü öncesinde, tüm “ezilmiş ve ezilmekte olan kadınlar” adına “acil akıl sağlığı, bir tutam da empati” diliyorum.



11 yorum:

Adsız dedi ki...

guzel yazıydı...
bende guzel bir iliski yasamak istiyorum türkiyede maalesef gay olmak zor..
egitimli ve sosyal biri olarak maalesef cevremiz dar...
sizi ve sevgilinizi kutluyorum.
GUMUS

Elif dedi ki...

Quelle alaka ama sen seversin belki diye, link yolluyorum:

http://todayspictures.slate.com/20080306/

Eger degismisse, Slate Magazine'de, Models Eating basligi altinda bir fotograf arsivi.

Bosver hakki makki. Gule oynaya Muslumanlasiyorlar. Daha ne diyeceksin? Kendi dusen aglamaz. Demek biz de Turkiye'nin karanlik caglarinda yasayacakmisiz.

www.elifsavas.com/blog

gaykedi dedi ki...

@gümüş bol şans dilerim sevdiğiniz insanı bulma konusunda :p


@elif manyak mı onlar yaa :p

TalismanDiyette dedi ki...

Uf Gaykedi, bu yazı çok güzel.. İçimi yaktı..
Sevdiğim birine bir kez "aslında en çok kadınlara kızıyorum nasıl kendi kendilerini böyle bilerek kısıtlatırlar?" demiştim, bana "ezilenin başka bir dünya olduğunu hayal etmesi ezene göre daha zordur, hiç kızma." demişti.
İşin özü bu sanırım başka bir dünya olduğunu bilmeyen hayal edemeyen kıstırılmış ruhlar..
Acı, çok acı..

gaykedi dedi ki...

@talisman psikolojide bunun bir ismi vardı bak aklıma gelmedi şimdi, üzücü çok üzücü :(

Palpebra dedi ki...

gaykedi kadınlar (karılar) günün kutlu olsun canım :D

gaykedi dedi ki...

@palpebra teşekkürler diyeyim, kadın hakları ve eşcinsel hakları dünyada çok senkronize sorunlar, o yüzden benim için çok önemli :p

Adsız dedi ki...

Cesit cesit bloglari takip ederken, sizin blogunuza da ugruyorum. Turban konusu gordum mu yorum yapmadan duramiyorum :). Gercekten ozgurlukcu olabilecegini dusundugunuz insanlar bile bir anda fasistelsebiliyorlar. Turban ozgurluk mudur derseniz, tabi ki degildir. Asagilik birseydir de bence. Lakin turban takanlarin haklarinin kisitlanmasi dupeduz ozgurluk kavramiyla alakalidir ve bu konuda verilen bir mucadele varsa bu ozgurluk icin verilen bir mucadeledir.

Hep Iran olmaktan bahsediliyor bu konuda, demek ki kimse Iran'da tam olarak ne oldugunu bilmiyor, yoksa bu soylem bu kadar tutmazdi. Bu toplumsal yapiyla bu ulkede hicbir sekilde sicrama olamaz ne ilerici ne gerici... agir agir curume devam eder durur.

Aslinda ozgurlukcu gay kimligini surekli one cikaran birisi olarak, sizin bu konuda daha farkli dusunmenizi beklerdim. Turban diyince "7,4 yetmedi mi?"cilere aninda gonderme yapanlarla, gay deyince sapık ibne, falcatali travesti diyenler arasinda bir fark goremiyorum neticede.

Son olarak, dunya kadinlar gunu degil, dunya emekci kadinlar gunudur o. Converse kazaniyor ;) fazla umut yok :(

Saygilar

Not: Bu yorumu elestiri amacli yazmadim, ama turban konusundaki gorusleriniz beni gercekten sasirttigindan, biraz merakla bu yorumu yazdim.

gaykedi dedi ki...

@isimsiz buzdağının çok daha derin ve büyük bir kısmı var;

muhafazakarlara & dincilere göre;

özgürlük = sadece türbana
özgürlük = sadece islama

bu ülkede abisinin, babasının, kocasının zoruyla türban takan, zorla evlendirilen, okutulmayan, özgürlüğü kısıtlanan milyonlarca kadın bunların umurunda değil...dincilerin sözüm ona en ılımlılarının gazetesi olan “zaman” bile alev alatlı nın turban yazısını yayınlamadı, oysa aynı gazete alatlı nın escinsel dusmanı yazısını buyuk bir zevkle basmıştı dahası da var, bu guya en modern dincilerin gazetesinin daha önce de peygamber zamanında gaylerin yakılarak öldürülmesinden mübarek bir olay olarak bahsetmişliği var… oysa aptal libarellerin basını turban desteği yazilardan gecilmiyor, onlar sadece alatlı nın bir yazsısına bile katlanamıyorken…ben aptal degilim, alnimda keriz yazmıyor…

bu arada hakaret içermeyen her tür eleştiri hiç problem değil :p

Adsız dedi ki...

bakin ben de zaten turbanin asagilik birsey olduguna inandigimi soylemistim. bu konuya bu acidan hep takilip kaliyorum zaten, islami kesimin ne dedigi beni ilgilendirmiyorken (hatta daha da ileri gidip itiraf edeyim, herhangi bir dine inanan hickimseyle samimi olabilecegime inanmiyorken) basinda turban olan birisine "hayir o basindaki yuzunden" giremezsin denmesine karsi cikinca, direk olarak ama islamcilarin ozgurlukleri sadece kendine cevabini aliyorum. islam'da tabi ki gaylige yer yok (kadina da yok, kuran diyor ki "savasta elde ettikleriniz haric" baskalarinin kadinlari size haramdir) bunu biliyorum, ama eger konu bu olacaksa bugun toplumu turbanla universiteye girecekler sonra geriye gidecek memleket hepten diye galeyana getirenlerin, neden bu konulardan hic bahsetmedigini de artniyetten baska birseyle aciklayamiyorum

dedigim gibi , turbanla da islamla da zaten aram yok ama basinda isi olanin da basinda turban oldugu icin okula alinmamasi bana kadinlara, gaylere, ya da zencilere universiteye girisi yasaklamakla ayni sey olarak geliyor...

neyse, uzun uzun tartisalim yer isgal edelim istemem. dedigim gibi gorusunuzun dayanagini merak ettigimden yorumumu yazmistim, cevabinizi da islamcilar uzerinden yurutup sonunda da onlarin yaptiklarini yemeyecegini soylediginizden oturu, yanlis anlasilmis olabilirim suphesiyle kendi gorusumun islamcilikla uzaktan ve ya yakindan alakali olmadigini belirtmek istedim, onun icin de bu yorumu yazdim.

toparlamak adina bir ornekle pekistereyim :P : yok baskani turbana gonderme yapip yasaksiz universite diyor herkes ayaklaniyor yazdiklari koselerde, ama egitimi parali yapalim dunyanin heryerinde boyle diyor (ki dupeduz yalan soyluyor, bir iki ulke icin dogru sadece)kimseden cit cikmiyor.. sanki suni gundemlerimizden biri bu turban diye dusunuyorum

saygilar

not: bu ikinci yorumumu yazma sebebimi acikladim, bu nedenle yorumumu yayinlamasaniz da olur

gaykedi dedi ki...

siyasi islamdan düne kadar muzdarip olmayan başörtüsü düne kadar göze batmayan, bu sorunu hiç yaşamayan avrupada, amerikada bile tartışılmaya başlandı bu konu, aslında konunun hukuksal ve özgürlüklerin tanımı konusunda çok derin tartışması yapılabilir, ama sonuçta bu kişisel bir blog, çok derin tartışmalara girip kimseyi sıkmak istemem açıkçası, belki bir başka başlıkta başka bir açıdan tekrar ele alırız konuyu :p