18 Aralık 2007








Eşek Türk !


Osmanlı Devleti’ni yönetenler zamanla bu devleti kuran Türk’ün düşmanı haline gelmişti. Türk milliyetçilerinin ve dincilerinin yere göğe koyamadıkları Osmanlı, Arapça-Farsça kırması garip bir dil konuşuyor, Türk kelimesini küfür olarak kullanıyor, Türkleri “Eşek Türk, Akılsız Türk, Kaba Türk” diye aşağılıyordu.

Osmanlı'dan Atatürk öncülüğünde bağımsızlığını kazanan en son halkın Türkler olduğunu okumuştum, şimdi kaynağını hatırlayamadığım bir yerde. Bakınız Osmanlı şairi neler yazmış:












“Türk’ün dilberidir gayetle inat

Şehir dili bilmez lisanı kubat

Lisanından eyler Türklüğün isbat

Hayvan gibi gözün diker samana”



Türkler ise Osmanlı zorbalarına şöyle cevap veriyordu:



“Şalvarı şaltag Osmanlı

Eyeri kaltag Osmanlı

Ekende yok biçende yok

Yiyende ortag Osmanlı”



Şiirleri tarihçi Rıza Zelyut'un bir yazısında okudum.




9 yorum:

Adsız dedi ki...

Benim bildigim kadari cevap geleneksel bir Kürt şiiri. Rıza Zelyut yanılmış olabilirmi?

gaykedi dedi ki...

pekçok tarih kitabı ve araştırması bulunan Rıza Zelyut'un pek yanılacağını düşünmüyorum açıkçası, kürt şiiri olsa kürtçe yazılır zannediyorum, bütün kaynaklarda türkmen ozan-aşıklarının söylediği yazıyor, hatta azeriler bu dizeleri “Ekende yok, biçende yok/ Yiyen de ortak gardaş” şeklinde söylerlermiş.

Alp&Ege'nin annesi dedi ki...

bence cok haklisin, ben cocuklugumda hatirliyorum, hain anlaminda: ne Turk'tur o ne Turk, ya da Turk sulalesi gibi olumsuz ifadeleri...Karabuk köyu, Safranbolu Kazasi, Kastamonu Vilayeti esrafindanim, sonra Istanbul'da biri bana nereli oldugu ögrendigimde onlar kendini Osmanli tebasindan sayarlar demisti de jeton dusmustu...

gaykedi dedi ki...

@alp&ege'nin annesi anlattıklarızın yaşandığı zamanın çok eski olmaması daha da ilginç, ve bu konuyu çok iyi özetliyor zannediyorum bir de osmanlı "etrak-i bi-idrak türk" deyimini çok kullanırmış "türk gibi anlayışsız" manasında.

teknove dedi ki...

Şunu okuduktan sonra tekrar düşün : http://www.teknove.com/osmanlidan-turkiyeye-degisenler/

Elbet her imparorluğu, her devrim adamını, her "meclisi" karalamak için yazılmış şiirler, söylenmiş sözler olur. Osmanlı padişahlarını bende sizin düşündüğünüz gibi sanıyordum fakat daha sonra bize "dayatılan" bilgilerin uydurmaca olduğunu bizzat Osmanlıca öğrenerek gördüm.

Alp&Ege'nin annesi dedi ki...

Zaman 60-70 li yillardi...Son cumledeki yazilim hatalari icin affet lutfen!"Nereli oldugumu ögrendiginde" idi... Anlamissin ama, tesekkur ederim.

gaykedi dedi ki...

@teknove ama burada tartıştığımız konu biraz farklı, sadece türk kavramı ve osmanlıyı konuşuyoruz, ben kişisel olarak, ortodoks cumhuriyetçiler, ya da osmanlı fetişisti çeşitli dinci ve milliyetçi guruplar gibi osmanlı tarihine sadece siyah ya da beyaz olarak bakmıyorum. bahsettiğiniz yazıyı okudum, bunlar bildiğim şeyler ama söylem olarak osmanlıyı yücelten milliyetçi, dinci söylemlere çok yakın buldum diyebilirim.

ben TÜR dedi ki...

ya bukadar sacma bir söylem olablirmi ,avrupalı tüm MÜSLÜMANLARA ve hatta MÜSLÜMAN OLMUS kendi insanına sen TÜRK oldun derken biz kendimize hakaret edecez ve hakaretin kullanılma şekli TÜRK 'lük olcak bunu söyleyene sorsanız (gerzek) bir aydın oldugunu iddea eder ve bunda ısrar eder buna kargalar bile güler kardeşim,ben böyle eşşek görmedim bu nasıl bir eşşektir diye semersiz eşşekmi olurmuş:)))) ama oluyor ne yaparsın bizim eşşekler semersiz...

gaykedi dedi ki...

ben tür
başkasının osmanlıyı nasıl tanımladığından çok, onların kendini nasıl konumlandırdığı önemli... osmanlı anadolu türklerini köylü, dağlı olarak aşağılarken, farsça, arapça kırması garip bir suni dil konuşurken, biz bugün bile yunusun 700 sene önce yazdığı şiirleri gayet net anlayabiliyoruz oysa 100-150 sene önce yazılmış osmanlıca bir şiiri anlamakta zorlanıyoruz. bilmem anlatabildim mi?