17 Ağustos 2007




Bir Başka Kayserili !

Unutulmuş bir Kayseri köyünde yaşayan Sarafyanlar’ın 112 yıl önce bir oğulları doğar. Asadur.. Hamidiye alaylarından kaçarak kendilerine sığınan bir çingenenin falına göre Sarafyanlar yok olacak, ama Asadur denizler aşarak büyük insan olacaktır.

Talas’ta okuyan Asadur 18’ine gelince İzmir’deki öğretmen ablasının yardımı ile yenidünyaya yelken açmış bir gemide ABD göçmenleri arasındadır.

O, New York’a ayak basıp kendisine yeni bir hayat kurmaya başlarken, geride kalan ailesi yok olacaktır. Asadur Chicago’da marangozluğa başlar. Ermeniler’in efsanevi el maharetleri ona bir meslek kazandıracaktır.








İş bulma kampanyasından kendisine düşen şirket Mitchel Motor Company’dir. Makine çizimleri ve çalışma kapasiteleri hakkındaki öngörüleri kısa sürede dikkat çeker ve Asadur firmanın başmühendisliğine yükselir.

Kayserili Asadur, önce hoşnutsuz olduğu kendi arabası için, ardından General Motor için ve nihayet Skorsky helikopterleri için otomatik vitesi keşfeder. 1976’da seksen bir yaşında Oscar Banker adıyla dünyadan ayrıldığında buluşları da bu isme kayıtlıdır.

Çok merak ettiğim bir sorunun cevabını bu hafta Agos’ta buldum. Anadolu’dan hiç mi icat çıkmaz, siyaset müdavimi kahvelerde parti tokuşturanlar nezdinde bir alet keşfetmek neden itibarsızdır, hiç mi dehası yoktur Anadolu’nun, diye merak ederdim.

Nihayet Agos’ta yayınlanan bir hayat hikayesinde otomatik vitesin mucidinin Anadolu göçmeni bir Ermeni olduğunu okuyunca derin bir nefes aldım. Ayşe Önal



9 yorum:

"Denize dek ırmakdır adın..." dedi ki...

bu da bir nevi züğürt tesellisi olsa gerek ya da en acıklısından bir karamizah örneği!
temiz kalpli ayşecik önal... ken-di-ni kan-dır-ma...!

gaykedi dedi ki...

@denize...

yazı, şu cok üzücü ermeni tehciri olaylarını hatırlatıyor değil mi :(

Goddess Artemis dedi ki...

"Kayserililerin ticarete kafası çalışır", derler. Yahu Anadolu'nun ortasında, Bozlak Kültürü'nün göbeğinde ne zekası, ne kıvraklığı? Hepsi, oranın eski yerlileri olan Anadolu Yahudileri'nden öğrenilmiş numaralar!

diagonel dedi ki...

yazıkki kendi ülkemizde kendi ülkemiz için değerlendiremeyip yitirdiğimiz binlercesinden biriymiş

gaykedi dedi ki...

@artemis

kayseride zamanında cok ermeni yaşadığını biliyorum ama yahudileri açıkçası duymamıştım, evet yahudilerin ticarette tum dunya da cok iyi oldugunu soylerler, bunda da en buyuk suc bilmem kacıncı geri zekalı bir papa'nın, onların toprak almasını ve çiftcilik yapmalarını yasaklayarak yahudilere kotulük yaptıgını zannetmesi, onlarında mecburen ticarete yonelmeleri :)

@diagonel

keşke binlerce olsa değerini bilmediklerimiz, milyonlarca, milyonlarca :(

DeLiCeVaT dedi ki...

üniversitede kayserili bir arkadaşım vardı fransızca sınıfında... çocuk namazında niyazında bi tipti. neyse bir gün ermeni meselesini tartışırken, kayserinin belki yarısının ermeni asıllı olduğunu, malları ve canları için zamanında devşirildiğini anlatmıştı. ne kadar doğru bilmiyorum ama paylaşayım dedim:)

gaykedi dedi ki...

aman efendim amanda aman, akıl hastanesinden birileri mi gelmiş aramıza, bu arada blogunun delirdiğini biliyorsun değil mi cevatcım!

bu insanları ben de duydum, kayserinin yarısı biraz abartı bir rakam gibi gerçi ama, birde geçen senelerde bir kitap çıkmıştı, yazar hanfendinin ismini şimdi hatırlayamadım, kitabın ismi "anneannem" , oldukça yaşlı anneannesi kitabı okumadım ama galiba ölmek üzereyken söylemiş ermeni olduğunu, bir yaşanmış anı kitabıydı hüzünlü :(

DeLiCeVaT dedi ki...

blog delirmişti, biraz da benim delirmeye ihtiyacım vardı dağıttım bir on gün kadar, şimdi ikimiz de düzeldik:) restore ettim ikimizi de, yeni bir yüzle karşınızdayım efenm gene:D

ermeni meselesinde söylenecek çok şey var da, şu anda konuşmasam daha iyi...

gaykedi dedi ki...

@delicevat

blog'un delirmekle kime çekti acaba, sahibine olmasın :)ermeni meselesine hiç girmeyelim çıkamayıs değl mi, zaten bizim ona girmemize gerek yok o bize giriyor, pehh!