29 Mayıs 2007


Ümmi !

Bir gün babam bana okumuşluk hakkında bazı şeyler söylerken, iyi bir tahsil yapmış olmamın beni "iyi okumuşlar" sınıfına henüz dahil edemeyeceğini söylemişti. Kendisi de iyi bir tahsil görmüştü, ama kendisini de o sınıfa sokamıyordu. "Çünkü" demişti,

"benim babam ümmiydi*. Ben tüm tahsilime rağmen ancak ilkokul mezunu addedilebilirim; sen, bütün alimliğine rağmen ancak ortaokullusun. Senin oğlun da senin gibi iyi okursa liseli olabilecek. Ancak onun çocukları, iyi okudukları takdirde, üniversite okumuşlar geleneğinin bir parçası olabilecekler."

Bu yüzden demişti babam, "Türkiye' de gerçek okumuşlar, hakiki entellektüeller azdır".


Bunları söyleyen Amerikan Bilimler Akademisi'nde ki tek Türk üye, 7 dil bilen, dünyaca ünlü jeoloğumuz Prof. Celal Şengör.
Gaykedi

* Ümmi; Okuyup yazması olmayan.

2 yorum:

Goddess Artemis dedi ki...

Ben üniversite öğrencisiyken, babamın sıklıkla tekrarladığı Ziya Paşa'nın özlü bir sözü vardı:

"Okumak cahilliği alır, eşşeklik baki kalır."Ve şöyle devam ederdi: "Evladım, her şeyden önce insan olun, diplomayla insanlık satın alınamaz, diplomayla insan olunamaz."

Benimse eğitime dair hayatıma düstur ettiğim sözlerden biri, Mevlana Celaleddin-i Rumi'ye aittir:

"Ne kadar bilirsen bil, söylediklerin karşındakinin anlayabildiği kadardır."

Umarım babamın istediği gibi bir evlat olabilmişimdir...

Adsız dedi ki...

Zamanın birinde üniversite okuyan biri hocasına entellektüel olabilmenin şartını sormuş. Hocası da üç üniversite bitirilirse olunur demiş. Çocuk azmetmiş ve üç üniversiteyi bitirmiş. Hocasın gelip "entellektüel oldum mu şimdi?" diye sormuş. Hocada "oğlum ben sen üç üniversite okuyacaksın demedim ki! Birini senin deden, ikincisini senin baban, üçüncüsünü de sen okuyup bitirecektin" demiş......