04 Nisan 2007




Kürt !


Herkesi Türk yapmaya kalkışmak doğru değildi! Şimdi herkes kabul etti Kürt varlığını. Hatta abarttılar. Nevruz' u önce reddettik, sonra kabul ettik. Yetmedi, hızımızı alamadık Türk bayramı bile yaptık. Elimize çekiç alıp ta Ergenekon' dan çıkışa kadar götürdük. Yahu Nevruz Kürtler' in ata dini saydığı Zerdüşlük' ten gelmedir, Zerdüşlüğe ait en büyük festivaldir...

Emekli Tuğgeneral Korkmaz Tağma



16 yorum:

Muhayyel dedi ki...

Nevruz bir Türk bayramıdır.Çin kaynaklarında da doğrulandığı gibi 21 Mart, 400 yıl dört tarafı yüksek dağlarla çevrili bir vadide kalan Türklerin, yaşam kavgasının zaferle sonuçlandığı gündür.Bizde son yıllarda kutlanmaya başlansa da Türki Cumhuriyetlerde -özellikle Özbekistan ve Azerbaycan'da -yüzyıllardır çoşkuyla kutlanan bir bayramdır Nevruz.

Tarih boş laflarla değil ancak belgelerle değer kazanır.Kürtlerin, Ergenekon Destanı'nı kendilerine uyarladıkları Kava Destanı, kaynak gösterilerek Nevruz'un bir Kürt bayramı olduğu savunulmaktadır. Nevruz'un bir Türk bayramı olduğuna dair tarihi vesikalar, M.Ö. 1022'ye kadar uzanmaktadır. Oysa Nevruz'un bir Kürt bayramı olduğuna dair ilk kayıt, M.S. 11.yyda Farslar'ın açıkca Türk düşmanlığı yaptığı Firdevsi'nin Şehnamesi'dir.

Karagözüne, baklavasına sahip çıkamayıp Yunanlılara kaptıran milletimizin, Nevruz'u da bölücü amaçlar için kullanmak isteyen Kürtlere kaptırması ne acı.

Ne mutlu ki, 21 Mart 1922'de Atatürk'ün çoşkuyla kutladığı gibi, ateşten atlayıp, demir döverek Nevruz bayramımızı kutluyoruz ve Türk olduğumuz için bir kez daha gurur duyuyoruz.

ertank dedi ki...

Tabii, aslında 21 Mart'ta ekinoks olduğunu da Türkler bulmuştur.

Dünyadaki hemen tüm halklarda 21 Mart, mitolojide bir yere sahiptir. Bunun bu coğrafyadaki versiyonunun Türk mü Kürt mü olduğunu tartışmak, 21. yüzyılda meleklerin cinsiyetini tartışmaya benzer.

Ama ille de 'Türk' olduğunu iddia eden birileri varsa, onlar da kendilerine bu bayramın anlamını ve önemini anımsatan Kürtler'e yatıp kalkıp minnet eylesinler.

Gerçi Kürtler de aslında Türk'tü, değil mi?

gaykedi dedi ki...

"Muhayyel" içerik için konuşmuyorum ama genel söylemin sanki negatif bir milliyetçilik kokmuyor mu?

...ve birileri birilerinin gözüne soka soka Türk olduğu için gurur duyarsa, birileri de Kürt olduğu için gurur duymaya kalkmaz mı sence?

Terspektif dedi ki...

Ben Muhayyel`in yorumuna acikcasi uzuldum.. Gaykedi`ye hak veriyorum. Farkliliklarla birarada yasama kulturu maalesef Turkiye`de ogretmenler tarafindan bile bilince cikartilamamis bir gercek. O ulkede bir yigin azinliklar var, kurt, ermeni, gurcu vs.. Turklugu bir gurur meselesi olarak azinliklarin gozune sokmak ta bu anlayistan kaynakli. Azinliklara tahammul edemeyen milliyetci bir kulturun soylemi..Gurur duyabilecegi baska seyi olmayan insanlarin isi, milliyetiyle irkiyla gurur duymak. Bu soylemi "azinlik" kategorisinde yer alan bir ogretmenden duymak cok uzucu.. Umarim uzerinde dusunur ve hassasiyeti kavrar diye dusunuyorum.

Muhayyel dedi ki...

Bir önceki yorumum, aşırı ırkçı ve faşist gibi algılansa da aslında Kürtlere karşı ayrımcı bir tavrım yok. Kendimde cinsel bir azınlığın temsilcisiyken, onlara karşı negatif bir yaklaşım geliştirmem beklenemez tabiki.

Bu yorumumu okuyan bir arkadaşım gururlanacak hiçbir şeyi olmayanlar, ırklarıyla gururlanır dedi bana. Ben bu konuda farklı düşünüyorum. 2500 yıllık bir ırkın ve kültürün mirasçısı olarak, bundan gurur duymam kadar doğal bir şey olamaz bence.

Aman "milliyetçi" görünmeyeyim diye, geçmişimizle olan tüm bağlarımızı koparmadık mı? Yetişen yeni nesiller bu nedenle bir kimlik karmaşası yaşayıp, kendi milletinin azametini bilmeden Amerikan hayranı olmadı mı? Eğitim bakanlığının milliyetçiliği sadece adının önündeki milli kelimesinden geliyor. Ama müfredatı incelediğinizde tek bir milli vasıf bulamıyorsunuz.

Dede Korkut'a ,Ergenekon'a, Nevruz'a, Bilge Kağan'a sahip çıkmak onlarla gurur duymak, Kürtleri aşağılamak anlamına gelmiyor bence.

limonagaci dedi ki...

katılmadıgım bir yazıydı fakat asağıdaki commentler yetirince acık oldugu için bir tek katılmadığımı belirtek istedim.

narsis7ekho dedi ki...

Turk mu Kurt mu? mu?

Efenim nevruzdan bahsediyoruz. Iran'da hala en buyuk festival (bayram diyesim gelmedi, yeni yili karsilayis diyelim) sayilan, dunya uzerinde toplu yasayan her insan kumesinin bir sekilde bir isim takip kutladigi ilkbaharin ilk gunu, ardindan gunlerin uzamaya baslayacagi tarih...

Buna milliyet, buna Turk/Kurt katmayalim bari yahu.

Turk bayramiymis, Kurt bayramiymis. Ilkbahar kusecek o olacak.

Herkes karsisindakine bolucu diyor da, kendi milletini ovmeden de geri kalamiyor. Bunu herkes yapiyor demeyiniz lutfen. Ayh hayir gercekten de demeyin.
Bu topraklara asik biri olarak yine de ben Ne mutlu Turk'um diyene!!! demiyorum hic diyemiyorum, ne mutlu insan olabildiysek.

pRncfRn dedi ki...

Ne demiş BEP?
'shut up just shut up just shut up shut up
shut it up just shut up shut up'
diyecek bir şey yok. :))

To be gay or not to be gay! dedi ki...

ben muhayyelin söylediklerinden "farkliliklarla birarada yasama kulturu"ne muhalefet eden bir şey görmedim. Bahsedilen şey tarihin belgeli gerçekleri.Geleneksel bir bayramın tali yollardan devlet eliyle kutlatılması elbette eğreti durmakta. Lakin yine de yazılanlardan "azınlıkların gözüne sokma" da işareti de yok. İster kürtlerin olsun ister arapların ister iranlıların bu bayram bu topraklarda yaşayan insanların ortak bir bayramıdır; ortak bir paydadır. Bunu böyle anlamak en güzel olanı.

Son olarak "azınlık kategorisinde yer alan öğretmen" söylemi garibime gitti. Ona söyleyecek söz bulamadım :D

betus dedi ki...

Newroz aslında bir Kürt bayramıdır deyip milliyetçilik akımına ben de kapılacağım lakin :) Bunun kürtler için anlamını açıklamak isterim.Çok çok çok eskiden Dehak adında bir hükümdar varmış ve de Demirci Kawa.Bu hükümdarın ona çok acı veren bir hastalığı varmış.Bu acısını dindirmek içinse hergün bir genci öldürüp, beynini acılarını dindirmek için kullanırmış.Sıra Kawanın oğluna gelince Kawa oğlununun öldürülmesine razı olmamış.Almış çekicini vurmuş Dehakın kafasına.Başkaldırının günü olmuş 21 Mart Kürtler için.Haksızlığa karşı gelmenin.Ve baharın başlangıcı...Elbette vardır Türkler içinde anlamı.Yüzyıllardır birlikte yaşamıyor muyuz bu coğrafyada? Acılarımız da ortak sevinçlerimiz de...

OYLUM dedi ki...

İYİ MADEM NEVRUZ TÜRK BAYRAMIYDIDA ONLARCA YILDIR BİZ NİYE HER NEVRUZ DA BU KÜRTLERE EZİYET ETTİK. KAFALARINA COPLARI İNDİRDİK. PANZERLERLE KOVALADIK.BİZİM YERİMİZE KURTULUŞUMUZU KUTLADIKLARI İÇİN Mİ?? PEKİ YA ESKİ YUNANLILAR VE ROMALILAR ONLAR NEDEN KUTLUYORDU NEVRUZ U. YA ASUR GELENEKLERİ VE YAZILI KAYITLARI. ONLARDA TÜRK DÜ VE NEVRUZ U KUTLUYORLARDI DA KENDİLERİ Mİ BİLMİYORDU...
SENİN BENİM TARTIŞMASI ASLA SONUÇ VERMEZ.ÇÜNKÜ MİTOLOJİK VE TARİHSEL KAYNAKLAR İNCELENİRSE TÜM MİTLERİN EFSANELERİN İÇİÇE GİRDİĞİ GÖRÜLÜR.
ASIL SORUN BEN VE O SORUNU.SEN KENDİNİ ONDAN FARKLI BİR YERE KOYARSAN O DA SENİN ARGÜMAN ALDIKLARININ KARŞITLARIYLA GURUR DUYAR.SONUNDA BİR BAKMIŞSINIZ BİZDEDE VATANSEVER BİRİLERİ TR DE KRİSTAL GECESİNİ YAPIVERMİŞ.KULLANILAN DİLDE HEDEFTE ÇOK DİKKATLİ SEÇİLMELİ.

zihniorer dedi ki...

Kişisel çelişkileri temizlemek kolay da, ulusal çelişkileri temizlemeye kalkıştığınızda, lekenin altındaki deri de birlikte kalkar.
Nevruz bayramı tartışması da böyle. "Türk'kün mü, Kürt'ün mü bayramı", burada bazı yorumcuların doğru belirttikleri gibi, iddianın öznesini aramak yerine, "Türk-Kürt" karşıtlığı ve rekabetini körüklediğinin farkında bile değiller. Oysa, başka zamanlarda, Kürtlerin, Türkün bir boy'u olduğunu söylerken kırk takla atıyorlardı. Çelişki budur işte.
Evet, ulusumuzla gurur duymak için çırpınıyoruz ama, elimizde somut veriler yok! İndsanlığa hangi bilimi ve üstün alışkanlıkları kazandırdık?
"Misafirperverlik" diye bir "gurur kaynağımız" var. Bu kavram, köylülüğün özelliğidir. Anadolu köylüsünün zengin olma gibi bir saplantısı olmadığından, kuruş saymayarak, kazandığını misafirlerle paylaşmayı bir ibadet gibi görür. Kentleştikçe, kaynaklar hesaplı tüketilmek zorunda olunduğuından, bu değer de çöpe gitmiştir. Bunların yerini, uyanıklık, egoizm, kapkaç, hayali ihracat-ithalat, hazineden geçinme ..vs gibi çürük değerler almıştır.
Hadi duyabiliyorsanız duyun bununla gurur?

Terspektif dedi ki...

Simdi yazilanlari okuyunca yeniden bir seyler soyleme ihtiyaci hissettim.. Oncelikle o kaynaklar dogru bile olsa, yillarca Newroz kutlayan Kurtler dayaktan gecirildi, bayram yasaklandi.. Sonra baktilar ki basa cikamiyorlar, en iyisi bu bayramin icerigini bosaltalim dediler ve oldu adi "Bahar Bayrami"... Tabii genc kafalarin da okulda oyle ogrenmesi gerekiyor, o nedenle artik okullara bile tasimislar kutlamayi.. Yani Turkiye Cumhuriyeti yillarca yasakladigi, kutlayanlari gozaltina alip dayaktan gecirdigi bir bayramin birdenbire gercek sahibi oldugunu kesfetti(!)

Fakat benim icin onemli olan kisim bu degil, ben Muhayyel`i sadece blogtan tanimiyorum, kendisiyle yaptigimiz tartismalarin isiginda yazdigim bir yorumdu bu.. Ayrica "azinlik " sozcugunden neyi kasttetigimi kendisinin anladigindan kuskum yok.. Son olarak; tarihine kulturune sahip cikmaya karsi degilim, bunun bir gurur meselesi olarak azinliklarin da varoldugu bir cografyada dikte edilmesine karsiyim.

Adsız dedi ki...

( Nevrüz ) töreninin kökü




Bahar töreninin kökü :


Bazi türk araştırmaçıları kı fars ve rus eğitiminin etkisinnin altında olmuşlar diyorlar ki bu büyük tören kurdlere ya farslara ait bir törendir bunlar bu törenin kendi uluslarına iligisi olmağına inanamiyorlar ya inanmak istemiyorlar hal bu ki bu tören butun orta asiya türklerine ait bir törendir ve bu töreni sadace fars ya kurde ilgili olmağını zan etmek yanlış bir inancdir :

1) fars dilinde sıfat lar ad dan sonra geliyorlar yani eger nev yeni ve rüz gün anlamınd olsa bu iki kelmenin bir leşmesi fars dilinde rüznev olmasi gerekir

2) ikinci bu ki eger ve eger bu sözcükü farsca bilsek ozaman bu soruyla karşılaşırık kı rüz fars dilinde gün demek yani eger nevrüz kelmesini yeni yil anlaminda kullaniriz bu kelme salnev olması gerekir çün fars dilinde yıl sal demekdir ve rüz yanlış dir

3) ama en onemli sebeb. nevrüz töreni fars dilinden ve fars ulusundan daha eski zamana ait bir törendir ( farslar 2500 yıl önce ortadoğuya gelmişler nevrüz ise 5000 yılık bir törendir ) nevrüz gibi bir eski kelmeni fars dilinde ifade etmek mumkun değil nasıl fars gibi yeni bir dil nevrüz gibi eski bir kelmeye sahib olmağını idia ediyor

Bence nevrüz fars diline ilgili değil

1) nevrüz bir kelme olarak sadece fars dilinde rüznev (yeni gun) kelmesine benziyor
2) bu kelme başka bir dilden tercüme olup ve fars diline nevrüz şeklinde girmiş

eger birinci doğru olursa o zaman gerek nevrüzü sadece bir kelme olarak kabul edek
eger ikinci doğru olursa o zaman bu kelmenin hangi dilden geldiğini araşdirmak ve nasil fars diline gelimini incelemeliyiz
mesela zertüşların din kıtapı olarak eveista kıtapında nevrüz kelmesinden heç bir iz yok dur niye bu önemli dini kıtapta nevrüzdan iz yok ? ben boyle düşünürüm ki nevrüz töreninin yaranişi zertuştdan daha eski bir zamana ait dir
bu sorunu bulmak için( b.geri ) nin (bahar eski ve uluslararası bir törendir) adla makalesinden yararlaranik

bahar törenin en eski iz lerini sumer uygarlığında goruruz 5000 yıl önce ( farslar 2500 yıl önce ortadoğuya gelmişler ) sumerler ilk yazini kurdular ve dünyaya gösterdiler ki insan bütün sevgilerini ve düygülerini ve düşüncelerini ebedi etmeğı bacarır ve yüzde seksan sumerlog lar buna inaniyorlar ki sumerler orta asiyadan (turkistan) ortadoğuya koçmuşler
fars dilini ve tarihini araştıran DR.MERDAD buna fars dili ve edebiyatına ait dergede( adine dergesi 1372 hicri ) itiraf ediyor ki: “nevrüz ariyai bir tören değil bu tören ilk kez sumer lere ait bir tören dir bu tören biynülnehrey den irana gelip ve evista kıtapında nevrüzün adi yokdur “ bizim ulusumuzun mitolojisinde de bakar ken bu törene benzeyen bir çok tören görüyürüz mesela azerbaycan ve kazak ve üzbek türklerinin arasında yeni gun bayramı adla bir bayram var ulu yazar yusuf blasgunlı nin gutatgu bilik adla kıtpta (1000 yıl önce ) bahar öğüsün tanrı ve begamber öğüsünden sonra getiriyor ve sonra türkistan büyük kıralının adı buğrahanı getiriyor yani baharın adınını kıralın adından üstün biliyor

Adsız dedi ki...

(narsiz7ekho) hanım efendıye
ben iran azerbaycan türküyüm benim babam ve dedem ve bin neslim tebriz şehrinde yaşamış ıran fars bır ülke değil 6920 yıl biz azerbaycan türkleri irana hakim olmuşuz seksan yıl önce ingiliz gücüyle bizim hakemiyetimiz mahv oldu yanı bunu demek istiyorum ki iranda nevrüzü kutluyanlar biz azerbaycan türkleriz iranda 70 milyon halk yaşıyor 40 milyonu azerbaycan türkü ve 5 miılonu türkemen türküdür ve sononda bunu demek istiyorum ki bizim şehirde bir tane alton kasa bulunmuş ki uzerinde nevrüz töreninin resmi var 4000 yıl öncenin ve en sonda da bunu demek istiyorum ki (sumer) ve (mad) ve( ilam ) adla uyğarlıklarının dili oral-altay gurupundan dir ama fars ve kurd lehçeleri hind-avrupalehçelerinden diler yani bu tören arabın olamaz ama kesın arablarda bunu kutlıyorlar bu tören farsların olamaz ama kesin onlarda kutlıyorlar . herşeyın uzerinden kolay geçmeyın ben türkçü değılım ama ben türkiye genclerini bakar ken iki gurupdular ya bilimsiz çılgın türkçü ya sarhoş ben bunu demekten hiç bir zaman küfür demek kastim yok ben sizi sizden daha çok seviyorum ama bunu demek istiyorum biz insaniz çok normal bir insan bizim inanclarimiz var kültürümüz var bunları korumalıyız
(birak nevrüz farsçadır ya arabça) osmanlı zamanında bırak dık her şeyimizi ve şimdi bak genclere hepsi şaşkın bilmiyor nedir ya savaşmak istiyor yada sarhoşdur bu arada ben neyim beni farkli eden nedir ben adamim bir şeylerim var
ben herzaman hazırım oğrenmeye hazırım yanlışımı kabul etmeğe ben aklımı satmam hatta tanrıya eger sözlerımın bir yerinde yanlış varsa söyleyın

Adsız dedi ki...

newroz kürtlerin mademki newroz türklerindir neden türkler kılıcı kawanın ismini akldırmıyor bizim mardinde tüm çoçukların ismi kawa we olay çindede olmamış olay iranda olmuş her olay türkler diyor çinde olmuşş eğer türkler newroz bizimdir diyorsa hyuhhh avrupada kendini rezil eder ve her zman rezil tarih ortada her şey oratada kendiniz rezil etmiyin