11 Nisan 2007






Bedira !


Suudi Arabistan’lı bir kadın yazarı hep hatırlayacağım, evet, Bedira… Derin, ateşli siyah gözleriyle Bedira!...İtalya’ da, İslam ülkelerinden gelen kadın yazarların katıldığı bir toplantı sırasında tanışmıştık. Bütün gün süren konuşmalardan sonra akşam yemeği sırasında yakaladı beni...

"Biz bu örtülerden kurtulmak istiyoruz, neden sizin kadınlarınız örtünmek istiyor, çıldırdılar mı!?" diye sordu bana…Evden havaalanına giderken, saniyeleri saydığını, örtüsünü üstünden fırlatıp atmak için nasıl sabırsızlandığını anlattı...

İtalya’da örtüsü yoktu, siyah upuzun saçlarını bırakmış, sevinç içinde saçlarını savurup gülüyordu durmadan, otuzlu yaşlarında, üç çocuk annesi, eşinin ve çocuklarının fotoğrafını gösterdi bana, "Uçağa bindiğimde yine örtüneceğim, bundan nefret ediyorum!...”









Masayı, tabakları, bardakları aşıp birbirimize sarıldık, gözlerinde yaşlarla ‘Ohh! Örtüm yok” diyordu, "Ohh, örtüm yok…” Boğazına kadar düğmeli beyaz bir gömlek vardı üstünde, “Bedira, örtüyü atmışsın, şu iki düğmeyi de çöz bari o zaman” dedim, şaka olsun diye.

İki elini gömleginin yakasina takip bütün dügmelerini kopartarak gögsünü açti, dügmeler çinladi tabaklarda, susup şaşkinlikla Bedira’ya baktık hepimiz, onu bir daha hiç görmeyeceğim belki, ama Bedira’yla düğme kardeşi olduk o gece. Türbana, çarşafa, örtüye karşıysam, örtü bana, erkek korkusunu hatırlattığı içindir.

Türbanlı bir kadın gördüğümde, 'O kendini benden ayırmak istiyor' diye düşünüyorum, o bana değil, erkeklere bir şey söylemek istiyor, erkeklerin sokağında türbanıyla ötekileştiriyor beni; ‘Bana değil, başı açık olana saldırın, ben iyi kızım!’ demek istiyor onlara...Yanıldığımı sanmıyorum, sanki türban yaygınlaştıkça erkek saldırganlığı şiddetlendi ülkemizde...

Latife Tekin



15 yorum:

Noni dedi ki...

Geçenlerde Maslak'ta son model bir jipin içinde kara çarşaflı bir bayan sürücü gördüm sadece gözleri gözüküyordu yanında da kendi gibi başka karafatmalar doluşmuştu.
Yazın da kafalarda türban ayaklarda açık terlik görüntüsüne tahammül edemiyorum!
Bir tarafta modern olmaya çalışma öteki tarafta günah diye kafayı örtme ben bunu anlayamıyorum bir türlü...

gaykedi dedi ki...

Noni' cim bizde küçükken arkadaşlarla çarşaflılara Ninja derdik ama şu "karafatma" lafı kırıcı bir kelime gibi sanki...ama onların da önemli bir kısmı başı açık her kadına orospu gözüyle bakıyorlar üff kafam karıştı :)

Noni dedi ki...

Yine de ben onlara böööcük gözüyle bakıyorum işte türban bir yere kadar ama karaçarşafa tahammülüm kesinlikle yok!

Muhayyel dedi ki...

Bir insanın inancı gereği ve kendi isteğiyle örtünmesine - ister türban; ister kara çarşaf- saygı duyuyor ve bundan hiç rahatsızlık duymuyorum. Karafatma ve böcek benzetmelerini ise şiddetle kınıyorum. Bazı güzellikler sırf ambalajdadır, bazıları ise özde...

Noni dedi ki...

Muhayyel 4-5 yaşında türban takmış bir kız çocuğunun nasıl bir inancı ya da kendi isteği olabilir peki söyler misin??? Bu memleket böyle zihniyetler yüzünden ilerleyemiyor aksine geriliyor zaten! Atatürk'ün de kemikleri eminim sızlıyordur sen ve senin gibi düşünenler yüzünden!!!!

pRncfRn dedi ki...

Malesef ben ne çarşafa ne de TÜRBANa saygı duyuyorum. İnsanlar savundukları ideoloji çerçevesinde eğer saçlarının teline kadar örteceklerse ve bunu devleti yıkmak adına bir araç olarak göreceklerse evet saygı duymuyorum. Saygım bana zarar verildiği yerde bitiyor. Ama saçını örtü ile örtenlere sonsuz saygım var elbette. Ne yazık ki ülkemizde sürekli türban ve baş örtüsü karıştırılıyor. Ama bunu kullananlar çok iyi biliyor, ne olduğunu. Kaldı ki onların da diğer insanlara ne kadar saygı gösterdikleri malum.
Saç açıklığının ya da dekolte kullanmanın insan hayatının düzeyi olarak ölçülemeyeceğini düşünüyorum. Ah bir bilseniz o kadar çok türbanlı var ki, kimi saçı açık insanlardan çok daha şehvetli bir hayatları var. Bastırılmış duygularını böyle tatmin ediyorlar belki, yanlış olmasın genellemiyorum. Fakat saygı görülmeyen yere de saygı göstermek ne kadar mantıklıca bilmiyorum.

Manik Kedi dedi ki...

Ninja; bizim hala söölediğimiz bu ew arkadaşımla... Yazı çok hoşuma gitti; teşekkürler gaykedi... "Dikkat çekmemek adına" örtünen bazı insanların çabaları şu dewir için maalesef tam tersi bir etkiyle farklılaşma çabasını anlatıyor.. Hele de aynı renk türban, ayakkabı, çanta, toka, makyaj, badi v.b şeylerle gezip modayı biz açık insanlardan "aker , pier cardin, vakko eşarplarla" çok daha yakından takip eden insanlara sesleniorum; Siz mi dikkat çekmek istemiosunuz ey müslümanlar... Ayrıca dinizmizde -onların daha iyi bildiği(!) gibi- aşırı müsriflik we gösteriş günahtır... Lütfen yaptıklarını bi düşünsünler; BMW X5 jiple gezerken, 150 ytl lik 1 eşarp alırken, en lüks ewlerde otururken, yemedikleri önlerinde yemedikleri arkadayken nasıl açık insanlara pislik gibi bakabiliolar... İyi kız we beyfendi böle olunmaz; hele hele müslüman hiç olunmaz....
Sewgiler; Sinem

Esther dedi ki...

Türban ya da çarşafı ana-baba-eş zoruyla takan kadınlara üzülüyorum...

Bir de "TÜRBANA/ÇARŞAFA ÖZGÜRLÜK, KAHROLSUN LAİKLİK" diye fesat çenelerini birbirine vura vura çemkiren kadınlar var. bunlara ise her türlü hakareti etmekte, her türlü işkenceyi yapmak müstahaktır... yahu "türbana özgürlük" demek ne demek oturup düşünüyorlar mı acaba... "kadınların 2. sınıf vatandaş olarak görünmesine özgürlük, şehvet aracı olduğumuzu kabul ediyoruz, özgürlüksüzlüğe özgürlük" demekle eş değer "türbana özgürlük" demek.... "her hakkımız elimizden alınsın, biz kadınlar birşeyi haketmiyoruz" deseler daha haysiyetli olur...

Birde o bmw deki türbanlılar işin en tehlikeli boyutu... onlar büyük tarikatlarda "bacı,motor" falandır yani... Çok tehlikeliler... uzak durulsun... şeltox sıkılsın

Esther dedi ki...

türban şu kahrolası sıkma baş yumurta kafa modelidir... gericilerin siyasi bayrağı şu resimde bakın:
http://tesettur.biz/armine_esarp/
armine_esarplari/armine_esarp2.jpg


başörtü ise bildiğimiz, pazara giden anneannemizin, ninemizin, dışarı çıkarken, başına takıp, önden bir düğümle sabitlediği bez parçasıdır...

http://kadinsagligi.com/v2/images/
pagemaster/babaanne_1.jpg

Selma Erdal dedi ki...

Ne desen haklısın...
Yazacak o kadar yazı/dize birikti, ama bende de serserilik dizboyu...

Geçtiğimiz pazar BURVOSDER olarak vosvoslarla Bursa Cumalıkızık'daydık...
Bu arada motoru sattık, karavan aldık; gezi mezvsimini açtık ki sorma evin yolunu unuttuk...

Gerçi "yahoo" günlüğüme yazıyorum ama, blogcu ve msn space günlüklerimi boynu bükük bıraktığım da bir gerçek...

Tez günde gezi hovardalığından sıyrılacağım...
Sağlıcakla kal; Bursa'dan Sevgiler...

diagonel dedi ki...

çarşafın artması kadınlara saldırının(açık olanlara)artmasına paralelmi?


yaaa çok değil bir kaç gün önce bir münübüs dolu kadının otoban kenarında (minübüs ün ) durup çalı arkasına girip mini etekle askılı body ile çıktığına şahitlik eden biri olarak bu gibi bir manzaradan sonra kara olsun beyaz olsun çarşafın dini ve kutsal bir sembol olması durumu bana fena halde tuhaf gelmeye başladı
tamam insanlar saçını örtebilir amenna
ama bunu farklı yönlere çekerek ve her gördüğü kadına farklı bir şeyler empoze etmeye çalışarak yapmazlarsa sevindirik olucam...

pRncfRn dedi ki...

esther ağzını öpeyimm :)

Adsız dedi ki...

yapmayın arkadaslar, dini sömuren bi cok insan var ve olacak bu kabul edilebilir, ama biraz saygı ya.. sectıgınız kelımelere dikkat etmelısınız..
azınlıgın yaptıgını cogunluga indirgeyemezsiniz..
yazık ya..
gercekten yazık..
bu kadar mı cahiliz...

Moröküz dedi ki...

Saygılı olduğu sürece "türban takma" eyleminin kendisinin bana (muhafazakarlık düşüncesinden nefret eden biri olarak bana) bir zararı yoktur. Bana saygılı olduğu sürece ben de ona saygılı olmak zorundayım. Arada saygı (karşındakini değiştirmeye çalışma çabası olmadığı) olduğu sürece arkadaş da olabilirim bir türbanlı ile..

Aralarında sadece kendisi türban takan ve etrafındaki insanlara sonuna kadar saygı duyan iyi niyetli insanlar vardır mutlaka. O yüzden asla tüm türbanlıları aynı kefeye koyup; 'türban takma' eylemini dışlamaya hakkımız yok. Ama kurulan cümlelerde veya yapılan hereketlerde en ufak bir empoze çalışması olduğunda onun, başkalarının özgürlüğüne burun sokmak gibi son derece iğrenç suçlardan birini işlemiştir gözümde..

Türban konusundaki fikirlerimin daha ayrıntılısını merak eden için: (Reklam yapıyormuş gibi olmasın ama) http://morokuz.blogcu.com/7630201/

ybweb dedi ki...

yorumlarınız çok adice yorumlar insanları elbiselerinden dolayı yadırgayamazsınız ki onlar sizi yadırgamıyorlar sizin başınız nie açık yada mini etek nie giyiyorsunuz die yadırgamıolar saygısızlık ve denszilik yorumlarınızda hat safhada ayrıca çok terbiyesz insanlarsınız gericilikden bahsediyorsunuz ama ağzınızdan çıkan laflar ancak bir dağlının yada orman kaçkının ağzından çıkabilcek laflar hepinizi kınıyorum ve size