03 Ocak 2007


Maganda I

Taksim'de bu yılbaşı maganda kurşunuyla gencecik can veren Adem Doğan'ın anısına T.Akyol' dan bir alinti :(

Türkiye de ne köylü ne şehirli; sosyal ve kültürel konrollerini tamamen kaybetmiş bir tabaka oluşuyor! Maganda kırsal kültürün "hürmet"ini yitirdiği gibi, şehir hayatının "görgü"sünü de henüz kazanamamıştır.Güdüleri bütün değer kontrollerinden boşanmıştır!

Maganda, köyün moral ve sosyal değerlerini kaybetmiştir: Çekingen, aşırı saygılı, mütevazı ve haline şükreden köylü değildir artık! Özendiği ve para da kazandığı şehir hayatının görgü kurallarını ve sosyal değerlerini de özümseyememiştir.

Köyün dürüstlük, yardımseverlik, mertlik ifade eden "yiğitlik" kültürü, magandada yozlaşmış, kontrolsüz bir güç güdüsü düzeyine düşmüştür.Kendine göre "koçum"lu, "bacım"lı, "hoop dedik"li, "bizi bozar"lı, "erkek adam"lı, "dağıtırım ulan"lı bir jargonu vardır.

6 yorum:

Gord10 dedi ki...

Magandalar hakkındaki bu yazı gerçekten çok doğru.

Ama doğrusunu söylemek gerekirse, bu sene o ölen gence veya tacize uğrayan kızlara pek üzülmedim. Herkesin az yada çok Taksim'in yılbaşında ne hale geldiği hakkında bir bilgisi vardır sanırım. Sanırım haksız olarak 'blame the victim' düşüncesine sahibim bu konuda; ama çıkan bunca haberlerden sonra Taksim'de seviyeli bir şekilde eğlenmenin imkansız olduğunun farkında değiller mi? Bu durumda aklıma, onların da o güruha dahil kişiler olduğu geliyor.

Tabi ki magandalığı kesinlikle savunmuyorum; ama yılbaşını Taksim'de geçirirken ölen birisi için de bu kadar çok üzülmenin yersiz olduğunu düşünüyorum.

gaykedi dedi ki...

ben cok uzuldum, meydandaki kalabaliga sokulmayacak olsamda istiklal caddesinde sevdigim cok mekan var, yilbasini bende o mekanlardan birinde gecirebilirdim,ve cikista bu olay benim yada bir sevdigimin basina gelebilirdi , aslinda hepimizin basina gelebilirdi yaa:(

ESTHER dedi ki...

Bende o gece Taksim'de olanlardan biriydim..Arkadaşlarımla küçük bir barda yer ayırtmıştık gayet seviyeli bir şekilde eğlendik hiçbir sorun yaşamadık...Ama meydan hakikaten maganda doluydu ve ben şaşırdım kızlara, daha normal daha düzgün görünüşlü insanlara "orada ne işleri var" diye..Taksim'de yılbaşı meydandan uzakta bir mekanda kutlanır "meydanda kutlayacağım" diyorsan zaten ölümü veya tacizi/tecavüzü göze almışsın demektir...Bu böyle buna karşı çıkamassınız, "hayır efendim ben özgürüm kimse bişey yapamaz eğlenirim gönlümce, adam olmayı bilsin insanlar" falan da diyemessiniz bu iş böyle çünkü başa çıkılamıyor maalesef.."Taksime gitmeyin" demiyorum ama sadece meydandan ve sokaktan uzak durun gidin kapalı mekanda eğlenin bu kdr basit...İyi seneler

ESTHER dedi ki...

ya gaykedi tabii ki hepimizin başına gelebilirdi (hepimiz potansiyel ölüyüz) ama biraz da tedbir alması gerekir "ille de ben orda eğlenecem" diyenlerin...

Gord10 dedi ki...

Benim de bahsettiğim aslında Taksim'de herhangi bir seviyeli kapalı mekan değil de; meydanda/sokakta yılbaşını kutlamaktı.

Ve evet, bu ülkede herhangi bir kazaya kurban gitmemiş olmak bir mucize.

miso dedi ki...

Ben oraya gidenlerin herkesin ortasında striptiz yapmış muamelesine maruz kaldıklarını görüyorum ve acayip üzülüyorum. Ve ne yazık ki zaman zaman başka durumlarda ben de kendimi aynı yorumu yaparken buluyorum. Bu yorumu yaptığımız anda başka bir takım yerlerde de bu tarz şeylerin olabileceğini ve başımıza / sevdiklerimizin başına geldiği anda da "ya, gördün mü, gitmemeliydin"le karşılaşacağımızı görüp korkunç bir yenilgi hissiyle doluyorum. Bu tavrın sonu yok çünkü. "Ya gördün mü, mini etek giydiği için böyle oldu işte"den başlayıp, "ya işte o da gay olmasaymış"a, veya "gecenin 11'inde sokakta işi neymiş"e kadar varan bir aralığa yayılıyor o zaman yorum aralığı.
Ben öğrenciyken Taksim böyle bir yer değildi. (Ve ben mezun olalı 12 yıl oldu, bu kadar mı geçmişte kalmış yani?) Taksim'in bu hale gelmesi korkunç, çok çok üzücü :(