10 Eylül 2006





Atatürk' ün Alevi Kökenleri
ve Dini İnançları ;



Tarihçi Cemal Şener:


Atatürk dindar değil, laik, demokrattı. Bunun sebebi Alevi-Bektaşi meşrepli ve Türkmen kökenli olmasıdır. İslam coğrafyasında laik cumhuriyet varsa bu da Mustafa Kemal'in bu meşrepten olması nedeniyledir. Dindar değildi, laik insanlarınki kadar tanrı inancı vardı. Yaşam biçimi Sünnilerinkinden çok Alevi-Bektaşilere yakındı.


Tarihçi Yavuz Bahadıroğlu:

Elimde 1930'lu yılların 'Lise 2 Medeni Bilgiler' kitabı var. Bu kitapta, milleti millet yapan unsurlar arasında din yoktur. Tarih kitabında, Hazreti Muhammed Arap peygamberi olarak gösterilir. Kuran, peygamberin fikirleri olarak ifade edilir. 'Muhammed'in karıları' denilir. Bu kitaplarda dine hakaret yok ama dindarlık da yok. Atatürk dindar değildi ama dünya işlerine müdahil olmasını istemediği bir tanrı inancı var.


Atatürk'ün alevi kökenli oldugunu bilmiyordum bunu duymak beni mutlu etti, alevi kökenli degil sünni kökenli olmamiza ragmen alevi kültürüne ve hümanizmine, arap kültür emparyalizmine direnerek Türk kültürüne ve diline sahip cikmalarina, eski türkler gibi kadına değer veren, hayvan gözüyle bakmayan eve kapatmayan değerlerine, gönül gözü tamamen acik olan Yunus Emre'ye, Aşık Veysel' e ve Alevilerin sevgi dolu inanclarının güzelliklerine ailecek hayranız... Gaykedi


6 yorum:

errfgfgg dedi ki...

Atatürk ile ilgili görüşlerinizi paylaşıyor, sitenizdeki yazıları keyifle okuyorum...

deryik dedi ki...

dediğiniz gibi, bizim ailede de durum aynı.annem insan gibi davranan, aydın birini görse "alevidir kesin" der. alevi-bektaşi geleneğin gerçekten daha insani, daha hoşgörülü ve insan hayatına müdahaleci daha az olduğunu düşünüyorum. ayrıca daha aydın, açık fikirli oldukları da ortada. en güzeli de, dini kendi çıkarlarına alet edip bozmuyolar.

cananege dedi ki...

ALEVİ KÖKENLİ BİRİ OLARAK SANA ÇOK TEŞEKKÜR EDİYORUM..SAĞOL...BÖYLE BİR YAZIYI BLOGUNDA YAYINLADIĞIN İÇİN...ASLINDA SANA SORMAK İSTEDİKLERİM VAR..BLOGUN DÜZENİ HAKKINDA AMA...BANA MSN ADRESİNİ VERİRSEN...SEVİNİRİM..SEVGİLER...cananege

cananege dedi ki...

YA BEN NE DEMEK İSTEDİĞİNİ ANLAMADIM :( NERDE YAZIYOR MAİL ADRESİN....

Adsız dedi ki...

Tebrik ederim arkadaşım.Çalışmalarında başarılar dilerim.

Terspektif dedi ki...

Merhaba,

Cem isimli bir vatandas sayfama yaptiginiz bu yorum nedeniyle oldukca duzeysiz bir yorum yazmis size yonelik... Yayinlamadim ama mail adresimde yazdiklari.. Ben yorumlari duzey testinden gecirip yayinlayip yayinlamaya karar veriyorum.. Ilgilenirseniz mail adresinize forward ederim... Yorumunuzu begendigimi ve sayfanizi takip ettigimi de belirteyim bu arada...